85 pct. af den samlede mængde af koldskål, som Arla hvert år sælger, bliver solgt om sommeren, men denne kolde sommer har der ikke været samme tryk på tappehanerne som tidligere.
Ifølge DR Østjylland har Arla i år ind til videre solgt 4,3 millioner liter koldskål, og der er dermed langt op til sidste års samlede salg på 6 millioner liter. Hos mejeriet Thise ligger man ifølge direktør Poul Pedersen 10-12 pct. under 2016-niveau, og selvom man i stedet bruger mælken til oste- og smørproduktion, så kommer det manglende salg til at sætte spor i tallene.
"Det er irriterende ikke at have det salg, som vi har håbet på og budgetteret med. Det kan ses på bundlinjen. Det er helt sikkert," siger Poul Pedersen til DR Østjylland.
Livet er for koldt til koldskål - og is
Brancheanalyse: Der er hård konkurrence på de kolde fristelser
Arla skal opfinde den nye skyr