Sløj sommer trækker det søde ud af koldskålsregnskaberne

Hos mejerierne Arla og Thise mærker man tydeligt, at sommeren 2017 ikke går over i bøgerne som en af de varme, hvor feriefolket sætter masser af koldskål til livs. Faktisk ligger salget langt under sidste år, og det bliver at se i tallene.
Foto: /ritzau/Carsten Snejbjerg
Foto: /ritzau/Carsten Snejbjerg

85 pct. af den samlede mængde af koldskål, som Arla hvert år sælger, bliver solgt om sommeren, men denne kolde sommer har der ikke været samme tryk på tappehanerne som tidligere.

Ifølge DR Østjylland har Arla i år ind til videre solgt 4,3 millioner liter koldskål, og der er dermed langt op til sidste års samlede salg på 6 millioner liter. Hos mejeriet Thise ligger man ifølge direktør Poul Pedersen 10-12 pct. under 2016-niveau, og selvom man i stedet bruger mælken til oste- og smørproduktion, så kommer det manglende salg til at sætte spor i tallene.

"Det er irriterende ikke at have det salg, som vi har håbet på og budgetteret med. Det kan ses på bundlinjen. Det er helt sikkert," siger Poul Pedersen til DR Østjylland.

Livet er for koldt til koldskål - og is

Brancheanalyse: Der er hård konkurrence på de kolde fristelser

Arla skal opfinde den nye skyr

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også