Arla skal opfinde den nye skyr

En ny smag er ikke nok til at gøre et produkt til en nyhed, mener innovationsdirektøren i Arla.
AF MARIA TRUSTRUP HANSEN

En ny jordbærsmag til den populære yoghurt og lidt mere citron i koldskålen. 

Det lyder som nyheder på mejerihylden, men det er er det ikke. I hvert fald ikke ifølge Arla.

”Det er nemt at lave en ny smag, men det virker ikke. I dag laver vi færre, større og bedre innovationsprojekter end tidligere. Når vi fokuserer på færre produkter, har vi bedre mulighed for at finde de store hits,” siger Arun Prabhu, som er innovationsdirektør hos Arla.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Med den nye innovationssatsning er Arla indstillet på, at det ikke er alle projekter, som virker. Man bliver nødt til at tage nogle chancer.

”Det er ikke alt, vi prøver, som vil virke. Men vi lærer af det. For eksempel da vi sendte Bubble Latte på markedet sidste år. Vi tog en chance, men det virkede ikke,” fortæller Arun Prabhu.

Ikke nok med en ny smag

Nye produkter og en innovativ struktur skal være med til at sikre fremtiden hos Arla. I juni 2012 oprettede virksomheden et nyt innovationsteam med Arun Prabhu i spidsen, som skulle gøre noget ved den haltende nyskabelse i mejerivirksomheden.

”Tidligere smed vi en masse produkter ud på markedet, som eksempelvis havde en ny smag. Konceptet var at smide en masse på markedet og håbe på, at noget bed sig fast. Det gjorde det ikke,” siger Arun Prabhu.

Arla udviklede for eksempel nye forskellige smage til koldskål. Produkterne blev solgt, men tilførte ikke Arla nogen ny forretning. Kunderne flyttede sig blot fra et produkt til et andet.

Protein er in

Det vigtigste for Arun Prabhu er, at det nye produkt bunder i et behov hos forbrugerne.

"Nogle gange kan et nyt produkt skabe et behov. Andre gange taler man med forbrugeren, som fortæller om et behov. Det er i hvert fald vigtigt, at innovation er en vindersag for alle parter. Arla, butikken og forbrugeren," siger han.

I øjeblikket er der stor interesse for protein blandt forbrugerne. Arlas succes med det proteinholdige skyr bunder i den trend og har skabt et stort marked med både almindelig skyr, drikkeskyr og isudgaven Frozen Skyr.

Hvad vil vi have?

”Man kan ikke spørge forbrugere om, hvad de vil have. De kan ikke sige, at de vil have Frozen Skyr. Vi skal forstå, hvad forbrugerne vil have, og så skal vi lave et produkt, der giver dem det,” siger Arun Prabhu.

Fremtiden byder formentlig på endnu flere proteinholdige produkter. Interessen for protein har nemlig ikke toppet endnu, vurderer innovationsdirektøren.

”Protein er den største trend i øjeblikket. Det er ikke nyt, men det vil fortsat blive større. Jeg ved, hvad forbrugerne vil have. Nu skal jeg så finde et produkt, der kan matche det,” siger Arun Prabhu.

Arla-mejeri sætter eksport-rekord

Arla fastholder russiske forventninger

Innovation skal sikre vækst for Arla 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også