McDonald's klemmer flere penge ud af mindre salg

Burgerkæden McDonald's har stadig pres på indtjeningen. Men flere franchises skæpper i kassen.
Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU

McDonald's omsætning faldt på verdensplan i første halvår, men resultat steg solidt. Det viser det netop offentliggjorte regnskab.

Samlet omsatte burgerkæden for 11,7 mia. dollar, 75 mia. kr., i de første seks måneder af 2017. Det var et fald på fire pct. Til gengæld steg nettoresultatet til 2,6 mia. dollar, et hop på 18 pct.

"Vi er ved at opbygge et bedre McDonald's, og det opdager kunderne. Vi opbygger momentum, udnytter vores størrelse og agerer for at fastholde, genvinde og omvende kunder ved at give dem flere grunde til at besøge McDonald's," skriver administrerende direktør Steve Easterbrook i regnskabet.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder – HER!

Fremgangen er skabt delvist på baggrund af strategien om, at McDonald's skal drive færre restauranter selv og i stedet have franchisetagere til at gøre arbejdet.

I første halvår faldt omsætningen i McDonald's-ejede restauranter med små 700 mio. dollar, mens den steg med 245 mio. dollar fra franchisetagere.

Det fjerner en del af omsætningen, men til gengæld kan McDonald's også undgå omkostningerne ved at drive restauranterne. Kæden har et langt større overskud per omsætningskrone fra franchises end for selvejede restauranter.

McDonald's har over 37.000 restauranter fordelt på over 100 lande.

Kinesisk burgerkæde vil slå udenlandske fastfood-kæder

Yoburger udvider: Drømmen er at lave et slags McDonald's

McDonald's vil bruge Snapchat til at hyre unge

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også