Det amerikanske selskab Blue Apron har været på børsen mindre end en måned, men er allerede blevet slagtet. Aktierne er faldet omkring en tredjedel, og al entusiasme omkring selskabet er væk.
Mandag fik selskabets aktier endnu en lussing, denne gang på 10,5 pct. Dermed har aktionærerne tabt omkring 500 mio. dollar - 3,2 mia. kroner - på tre uger.
Synderen er giganten Amazon. Den enorme markedsplads på nettet, der solgte for 882 mia. kroner sidste år og tjente over 15 mia. kroner.
Blue Apron er en service, der sender råvarer og opskrifter direkte til forbrugerne. Meget ligesom Aarstiderne i Danmark.
Servicen er vokset betragteligt de seneste år og besluttede sig for at gå på børsen.
Men kort tid før aktien skulle noteres meddelte Amazon, at man købte premium-supermarkedskæden Whole Foods for et milliardbeløb.
Og så var fanden pludseligt løs i laksegade for Blue Apron.
Amazon klar med måltidskasser
Amazon lever af at kunne levere ting hurtigt, og det åbnede fluks op for spekulationer om, at giganten ville gå ind på Blue Aprons marked.
Og det med betydeligt flere milliarder dollar i ryggen, en etableret evne til at levere dag til dag og en nyindkøbt udbyder af gode råvarer.
Søndag aften amerikansk tid kom det så frem, at Amazon har taget patent på sloganet:
- We do the prep. You be the chef.
Varemærket, der er søgt hos myndighederne 6. juli, dækker over "forberedte måltidskasser af kød, kylling, fisk, skaldyr, frugt og grøntsager klar til tilberedelse".
Det er endnu et stærkt signal om, at Amazon er på veje lige ind på Blue Aprons marked.
Blue Apron blev børsnoterer 28. juni til 10 dollar per aktie. Mandag lukkede den i 6,59 dollar.
Amazon har kig på Aarstiderne-løsning
Amazon får lov at sælge fødevarer til 1,2 milliarder indere
Derfor køber Amazon supermarkeder for milliarder