Kom tæt på nogle af branchens nøglepersoner i 'Karrierevejen'

FødevareWatch stiller i løbet af sommeren nogle af branchens fremtrædende personligheder spørgsmål om deres karriere. Det sker i konceptet Karrierevejen. Få en samlet oversigt over artikelserien her.
AF REDAKTIONEN

Fødevare- og drikkevarebranchen er fyldt med spændende personligheder. I løbet af sommeren svarer en række af disse mennesker på personlige spørgsmål om deres karrierer.

Herunder følger links til alle de publicerede artikler i serien Karrierevejen.

Georg Parsbo, adm. direktør i Dr. Oetker

"Jeg har brugt tre råd: Opfør dig ordentligt overfor andre. Vær tro mod dig selv og husk, at vejen til målet ikke altid er lige frem. Når du er 30, skal du kunne noget. Når du er 40, skal du være noget, og når du er 50, skal du eje noget (mangler endnu selv den sidste del.) Det sidste er et råd, der både udviser ambition, men også en vis tålmodighed - det tager tid at bygge både sig selv og et job op."

Læs artiklen her: "Branchen har udviklet sig til en magtkamp"

Kristian Kornerup Jensen, adm. direktør i Stryhns

"Jeg synes hele tiden, jeg lærer noget nyt og bliver klogere på mange ting. Det ville i det hele taget være lettere at leve livet baglæns, hvis det var en mulighed. Omvendt er det ekstremt spændende at være i en branche, hvor konstant udvikling er et konkurrenceparameter, og man må prøve sig frem med nye tiltag hele tiden."

Læs artiklen her: Stryhns-chef: Bedste beslutning var at opgive international karriere

Annette Hartvig Larsen, adm. direktør i Aarstiderne

Foto: Lars Krabbe/ritzau/
Foto: Lars Krabbe/ritzau/

"Jeg er da træt af, at jeg i 2008 syntes det var en god idé, at åbne Aarstiderne i Tyskland. For det første undervurderede jeg, hvor store de kulturelle barrierer er, og for det andet kom finanskrisen buldrende lige i hælene på, at de første kasser landede i Hamburg."

Læs artiklen her: Aarstidernes direktør: Mit bedste råd er at slippe kontrollen og stole på processen

Kasper Lenbroch, adm. direktør, Tulip Food Group

Foto: Tulip
Foto: Tulip

"Det (den største udfordring, red.)er nok dilemmaet i at få stordrift og høj fleksibilitet til at gå hånd i hånd og være værdiskabende. Det skal balanceres meget nøje for at skabe et solidt forretningsgrundlag i samspil med håndteringen af de eksterne parametre som eksempelvis Brexit eller det danske sommervejrs indflydelse på grillsæsonen."

Læs artiklen her: Tulip-chef ser stort dilemma i at få stordrift og høj fleksibilitet til at gå hånd i hånd

Kenneth H. Pedersen, kædedirektør, Meny

"Livet er vel en evig kamp mellem komfort og spænding, og selvom jeg absolut ikke har noget imod det velkendte og det trygge, så tænker jeg, at det er spændingen, udfordringen og det dybe spring, man vil sidde i gyngestolen og glæde sig over, når man engang har trukket sig tilbage."

Læs artiklen her: "Der gemmer sig altid monstre under sengen - og dem skal man lære at tæmme, dressere og holde af"

Michael Holm, adm. direktør, Diageo Danmark

Foto: Sofia Busk/ritzau/
Foto: Sofia Busk/ritzau/

"Det er en fantastisk følelse, når man begynder at finde sig selv som leder. Min ledelsesrejse har været den største udvikling i min karriere."

Læs artiklen her: Diageo-direktør fandt sig selv som leder efter afgørende udlandsophold

Christian Storinggaard, adm. direktør, Foodservice Danmark

"Jeg har naturligvis taget forkerte beslutninger mange gange. Men jeg mener, at jeg har lært af fejltagelserne hver gang. Og det er en naturlig del af at lave forretning. Man kan ikke udvikle sig hverken personligt eller professionelt uden at lave fejl."

Læs artiklen her: Foodservice Danmark-chef: "Man kan ikke udvikle sig hverken personligt eller professionelt uden at lave fejl"

Kim Trier Meyer, adm. direktør, Emmerys

Foto: Emmerys
Foto: Emmerys

"Som adm. direktør har du hånden på kogepladen, mere end jeg havde drømt om. Du er styrmanden og kaptajnen, som enten kan sejle os sikkert i havn eller direkte ind i klipperne og synke skibet. Jeg har i mange år refereret til en adm. direktør og iagttaget deres kunnen, beslutninger, væremåde og ledelsesform. Det har jeg lært meget af og taget med mig i dag. Jeg forbliver dog tro mod min mavefornemmelse og min evne til at skubbe virksomheden op i et højere tempo og niveau hver dag. Det er nok lidt hårdt for dem omkring mig, men jeg kender ikke andre måder."

Læs artiklen her: Emmerys-direktør: "Vis at du kan steppe op til næste niveau ved at arbejde på det næste niveau"

Thomas Nielsen, kædedirektør, S-Engros

Foto: Dagrofa
Foto: Dagrofa

"Jeg har altid fået meget feedback, da jeg har opsøgt det kontinuerligt – så rådene er mange. Det, der dog har gjort størst indtryk, var da jeg som ung leder i starten af 20'erne fik af vide, at jeg godt kunne virke arrogant. Sådan så jeg ikke mig selv, men min refleksion var, at det bundede i usikkerhed på det tidspunkt."

Læs artiklen her: Direktør for S-Engros: "Den reelle og brugbare viden kommer ikke blot ved at læse bøger"

Større portrætter

Foruden Karrierevejen har FødevareWatch sagt gang i et tilbagevendende koncept under navnet 'Profilen', hvor en brancheprofil bliver portætteret.

I juli måned var det den den uortodokse forretningsmand Niels Rømer, der helst lever et liv væk fra offentlighedens søgelys, som åbnede op.

Læs portrættet her: Niels Rømer vil ikke bryde sig om dette portræt

Foto: Sacha Sennov
Foto: Sacha Sennov

Den erfarne handelsmand og medstifter af det økologiske slagteri Friland, Karsten Deibjerg Kristensen, fortæller ærligt om sit svære brud med Danish Crown og især med sit "hjertebarn", som han forlod efter 22 år. Nu er han selvstændig. Og den beslutning har han aldrig fortrudt.

Læs portrættet her: Økologisk frontmand: Jeg er både idealist og entreprenør

Foto: Søren Duran Duus
Foto: Søren Duran Duus

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også