Brasiliansk milliard-eksport af fødevarer hårdt ramt

Brasiliens to store fødevarekoncerner, JBS og BRF, der tegner sig for omkring halvdelen af landets samlede fragtmængder i kølecontainere, er hårdt ramt af mangel på kølecontainere. Det medfører en desperat situation hos især de mindre fødevareproducenter i landområderne.
Brasilien eksporterer hvert år kød og frugt for milliarder af dollars. De to største kødproducenter er JBS og BRF. | Foto: /ritzau/AP/Eraldo Peres
Brasilien eksporterer hvert år kød og frugt for milliarder af dollars. De to største kødproducenter er JBS og BRF. | Foto: /ritzau/AP/Eraldo Peres
AF OLE ANDERSEN, SHIPPINGWATCH

Denne artikel er leveret af ShippingWatch - søstersite til FødevareWatch.

Producenter af fødevarer i Brasilien, et af verdens største landbrugslande og storeksportør af blandt andet kylling, oksekød og bananer, er hårdt ramt af mangel på kølecontainere i den sydlige del af landet.

Det skyldes, at de dominerende rederier som Maersk Line, MSC og Hamburg Süd har flyttet en stor del af deres containerudstyr til andre regioner i Latinamerika, hvor raterne er højere.

Sådan beskrives situationen netop nu over for ShippingWatch blandt brasilianske eksportører og havnevirksomheder, hvor manglen på tomme containere er særligt presserende i havne i delstaterne Rio Grande do Sul og Santa Catarina, der huser store producenter og eksportører af frossen kød og frugt til Europa og Asien.

Også Latinamerikas største og mest moderne havn Santos i staten Sao Paulo udpeges blandt striben af havne på Brasiliens østkyst, hvor manglen på kølecontainere siden januar og frem til i dag har fyldt pakhuse og lagerfaciliteter til bristepunktet.

Ramt af dominoeffekt

"Situationen er mange steder dybt alvorlig med fyldte lagerfaciliteter, hvor virksomheder, der tilbyder tempereret opbevaring af frosne varer som svine- og oksekød, kylling, fisk, juice, frugt og andet, ikke længere kan modtage flere varer. Samtidig ser vi eksempler på, at kødproducenter må reducere deres produktion, fordi der ikke er lagerfaciliteter og containere til rådighed," siger en central kilde til ShippingWatch, der i lighed med mange andre ikke vil stå frem på et tidspunkt, hvor de forsøger at få rederierne til at øge deres mængder af kølecontainere i landet.

"Vi er vidne til en dominoeffekt, hvor manglen på containere rammer alle led fra eksportører, havneterminaler og pakhuse, der taber omsætning og indtjening. Men grundlæggende er det alvorligt for hele Brasiliens økonomi og for de mange eksporterende virksomheder, der taber markedsandele," siger kilden.

Få rederier tilbage i Brasilien

Den massive konsolidering med fusioner blandt de største oceangående containerrederier vurderes som den væsentligste forklaring på, at situationen i 2017 er værre end nogensinde før, fordi der er færre rederier for de brasilianske eksportører at vælge imellem.

"Rederiernes aktiviteter synes i år at være mere organiseret på grund af kollapset i Hanjin Shipping. Samtidig har fusionen mellem Hapag-Lloyd, CSAV i Chile og arabiske UASC begrænset udvalget af rederier. Det samme har kinesiske Coscos fusion med OOCL for slet ikke at nævne den bebudede sammenlægning af de tre japanske containerrederier MOL, K Line og NYK."

"Alle disse rederier har tidligere været betragtet som mindre aktører på Brasiliens østkyst, som tidligere har gjort forretninger, når store aktører som Maersk Line, Hamburg Süd og MSC er løbet løbet tør for tomme containere. I år synes kun franske CMA CGM at udnytte denne situation," siger en erfaren iagttager til ShippingWatch.

Brasiliens to store fødevarekoncerner, JBS og BRF, der tegner sig for omkring halvdelen af Brasiliens samlede fragtmængder i kølecontainere, angives også som en væsentlig forklaring på den desperate situation for især de mindre producenter i landområderne.

I kraft af deres massive markedsandel og deres forhandlingsstyrke er JBS og BRF i løbet af de seneste år lykkedes med at forhandle raterne så langt ned - omkring 1.200 dollars for en 40 fods-container nævnes som niveauet i dag - at rederierne i stedet har flyttet en stor del af deres kapacitet af kølecontainere til havne i Chile, Peru, Ecuador, Costa Rica, Argentina og Sydafrika, hvor raterne er højere.

Rene Wlach, der er kommerciel direktør i Port of Rio Grande, vil ikke placere skylden hos nogle af de involverede parter i den aktuelle situation.

"Men jeg er nødt til at sige, at vi som terminal taber penge og fragtmængder, fordi der ikke er ledige containere," siger han til ShippingWatch.

Værre end tidligere

Shippinganalytiker Leandro Carelli Barreto, Solve Shipping i São Paulo, bekræfter billedet.

Han mener, at situationen i år er værre end tidligere, fordi der er blevet færre rederier at vælge imellem.

"Det sker som regel hvert år på samme tidspunkt, at rederierne i bestræbelserne på at øge deres indtjening flytter deres containere for at transportere store mængder frugt i regioner, hvor eksportører ikke har samme fragtmængder og dermed forhandlingsstyrke som de brasilianske kødeksportører," siger Leandro Carelli Barreto til ShippingWatch.

"Og det er en kendsgerning, at den oceangående fragt af kølecontainere fra Brasiliens østkyst er faldet markant de seneste år på grund af overkapaciteten af containerskibe og koncentrationen blandt brasilianske eksportører (JBS og BRF, red.)," forklarer han.

Maersk Line: Færre tomme containere

Maersk Lines direktør for East Coast South America, Antonio Dominguez, forklarer situationen med, at selv om importmængderne i Brasilien er begyndt at stige igen, så er de fortsat er langt fra niveauet, før landet blev ramt af en økonomisk krise i 2014. Derfor kommer der færre tomme containere til Brasilien.

"Brasilien er gået fra at være nettoimportør til nettoeksportør i 2017. Det har ført til en ubalance mellem eksporten og importen, som betyder, at både rederier og eksportører lider under mangel på containere og plads på skibene til containere. Importen er begyndt at vise fremgang, men det går langsommere, end vi gerne havde set," siger Antonio Dominguez til Shippingwatch.

Han tilføjer, at rederierne også i andet halvår af 2017 har komplekse udfordringer med at styre gennemstrømningen af containere i Brasilien.

Det skyldes blandt andet en reduktion i importen fra Asien og mangel på plads til oplagring af tomme containere af asiatisk oprindelse.

Maersk Line forventer, at det vil tage yderligere to et halvt år, før handlen med Brasilien er tilbage på samme niveau som før krisen.

Brasilianske JBS-ejere skal betale bøde på 21 mia

Brasiliens præsident langer ud efter JBS-topchef

Brasiliens finansmarkeder i frit fald efter politisk uro med tråde til kødkoncern

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også