Coops nye crowdfunding-satsning, som blev sat i søen i april, har vundet en del fodfæste, men der løber ikke helt så hurtigt, som man måske kunne håbe.
Det skriver Berlingske.
I starten af måneden havde 17 pengesøgende projekter indsamlet knap 30 pct. af det ønskede beløb og seks låneprojekter var blevet afsluttet som fuldt finansierede, skriver avisen.
FødevareWatch har været i kontakt med Coop, som oplyser, at det indsamlede beløb i dag udgør 6,8 mio. kr., svarende til at 87 pct. af låneprojekterne er fuldtegnede.
"Vi fornemmer, at vi ramte en stemning med projektet, og så skal vi lære, hvad er det for typer projekter, danskerne gerne vil støtte. Er det idealistiske projekter, eller er det håndgribelige, og der er vi stadig ude i en læringsfase," siger Charlotte Skovgaard, Coop-projektdirektør til avisen.
Hun forklarer til avisen, at mens låneprojekterne er blevet godt modtaget, er der lidt længere fra tanke til handling på belønningsprojekterne, hvor danskere giver en mindre pengegave mod at få en producentgave igen. Det har et strejf af velgørenhed over sig, som bidragyderne lige skal forstå, siger hun til FødevareWatch.
Sådan kan virksomheder låne milliarder gratis
Thise har fået tilsagn på 2 mio kr gennem Coops crowdfunding
Lån fra forbrugere skal sætte fart i både grænsehandel og økologi