Thise har fået tilsagn på 2 mio kr gennem Coops crowdfunding

Efter den første måned med Coop Crowdfunding har Fejø Frugt og Thise Mejeri fået økonomisk opbakning fra detailkoncernens medlemmer. Såkaldte 'belønningsprojekter' er dog ikke kommet op i omdrejninger.
Thise Mejeri har fået tilsagn på 2 mio. kr. gennem Coops Crowdfunding. | Foto: PR / Thise Mejeri
Thise Mejeri har fået tilsagn på 2 mio. kr. gennem Coops Crowdfunding. | Foto: PR / Thise Mejeri

Danmarks største supermarkedskæde, Coop, trådte den 3. april aktivt ind i af et deleøkonomiens nye forretningsområder, crowdfunding.

Koncernen har siden da tilbudt sine 1,7 millioner medlemmer at placere sparepengene i nye fødevarevirksomheder og -projekter. Konceptet er stadig i sin spæde fase med på låneprojekter, men et par virksomheder ser indtil videre ud til at få glæde af medlemmernes økonomiske opbakning.

Det oplyser Coop i en pressemeddelelse.

"Det første projekt til Fejø Frugt blev fuldtegnet på blot 8 dage, hvor 157 danskere var med til at rejse 660.000 kr. til en ny økologisk æbleplantage. Og Thise Mejeri har netop fået tilsagn på 2 mio. kr. fra godt 350 medlemmer til produktion af græsmælk," siger projektdirektør Charlotte Skovgaard, Coop.

Hun fortæller, at den gennemsnitlige låneandel er på ca. 5.000 kr. P.t. er der tre aktive låneprojekter på platformen, men Coop håber flere kommer til.

"Vi håber meget, at endnu flere fødevareproducenter vil benytte sig af lånecrowdfunding til at rejse penge til nye projekter. De første erfaringer viser hvert fald, at danskerne er parate til at bakke op" siger Charlotte Skovgaard.

Ny platform skal formidle kontakt

Gennem Coop Crowdfunding kan medlemmerne støtte producenterne på to måder: Enten ved at give et mindre beløb mod at få en belønning eller ved at købe en andel af et lån og få en rente på p.t. 3-4 procent.

Mens låneprojekterne er gået over al forventning, er belønningsprojekterne kommet knap så hurtigt fra start.

"Det er stadig en læreproces at forstå, hvilke type af projekter danskerne gerne vil støtte. Er det de mere idealistiske projekter vedrørende økologi og dyrevelfærd eller er det de projekter, hvor der er mere kontante fordele som f.eks. at modtage et års forbrug af økologisk kaffe? Det bliver vi meget klogere på de kommende måneder. Vores første erfaring viser dog, at der skal være en fornuftig sammenhæng mellem det beløb, du giver og den belønning, du får. Derfor opfordrer vi allerede nu projektejerne til at øge værdien af belønningerne," siger Charlotte Skovgaard.

Lån fra forbrugere skal sætte fart i både grænsehandel og økologi

Forbrugerråd: Invester kun småbeløb i Coops crowdfunding

Coop tilbyder nu også crowdfunding

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også