Skyrsalget stryger mod skyerne

På ti år er salget af mejeriproduktet skyr steget markant til mejerisektorens store fordel.
Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO/ARKIV
Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO/ARKIV

På en hverdag spiser cirka hver 20 dansker skyr. Det viser tal fra Coops salgsdatabase ’Mad-O-meter’, der indeholder oplysninger om mere end en million måltider fra danskernes hverdag.

Det skriver Berlingske.

"I Danmark startede det for alvor med skyr i januar 2013, hvor der var en eksplosiv vækst i salget. Væksten fortsatte i 2014. Nu har skyr fundet et vist leje herhjemme. Omkring hver 20. dansker spiser skyr på en almindelig dag, hvilket er ret mange. Og dobbelt så mange kvinder som mænd spiser mælkeproduktet," siger analysechef Lars Aarup fra Coop Analyse.

Det var Thise Mejeri, der i 2006, som de første herhjemme, sendte skyr i dagligvarehandlen. Siden er salget steget voldsomt og alene sidste år, havde mejeriet en omsætning på over 100 mio. kr. på skyr.

Først på urmælk

Som de første herhjemme har Thise også netop lanceret en ny 'urmælk'. Produktet går i øjeblikket sin sejrsgang i lande som New Zealand, England og Australien.

"Urmælk har de samme A2-egenskaber, som man også finder i mælk fra får, geder og bøfler, og i modermælk. Mælk med A1-egenskaber er til gengæld den hyppigst forekommende mælketype i den vestlige verden," skrev selskabet i forbindelse med lanceringen i uge 48.

Brandsstrateg: Producenter har sovet i private label-timen

Det ved Coop om fremtidens madtrends

Thise går ind på nyt urmarked

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også