Norsk kamp om "kartoffelguld"

Ordet "potetgull" har været omdrejningspunkt i en længerevarende sag om ophavsret i Norge. På den ene side står de norske ejere bag chipsmærket Taffel, og på den anden side står Kims-ejerne Orkla.
Foto: Søren Shnoor.
Foto: Søren Shnoor.

Gennem flere år har der været kamp om det norske ord "potetgull," der kan oversættes til kartoffelguld.

Sidste år fastslog tingsretten i Oslo, at den norske chipsproducent Maarud ikke kunne nægte konkurrenterne i Orkla at gøre brug af ordet potetgull i deres markedsføring. Det til trods for, at Maarud gennem mange år har haft et produkt, der har heddet potetgull.

Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Maaruds ejere, Intersnack, der i Danmark har Taffel-brandet, ejer varemærket potetgull, men ordet anvendes så meget om de norske chips, at Orkla, der ejer Kims i Danmark, hævder, at ordet mere er bundet til kategorien end til Maarud-brandet, som har eksisteret i 80 år. Orkla fik delvist medhold i sagen, hvor retten erklærede varemærkeregistreringen for ugyldig, men retten gjorde det ikke lovligt for andre producenter at bruge betegnelsen potetgull på deres produkter.

Ifølge flere norske og svenske medier er sagen nu havnet i det, der kaldes for Borgarting lagmannsrett, hvor det skal afgøres, om Orkla har ødelagt Maaruds varemærke, eller om der er tale om en generel varemærkeudvanding, hvor ordet har overtaget kategorien.

Kamp om firkantede danske chips

Sidste år var der de to parter igennem en lignende sag - dog med modsatrettede fortegn.

Kims, der har hovedsæde på Fyn, slæbte ærkerivalen Taffel i Sø- og Handelsretten. Årsagen var, at Taffel i januar 2015 lancerede sit nye produkt, Super Snacks, som til forveksling ligner Kims' velkendte firkantede snackchips. Ifølge Orkla-brandet havde Taffel forbrudt sig mod de danske rettigheder til at producere snackchippen. Modsat mente Taffel, at firkantede chips er et generisk standardprodukt, som man ikke kan tage patent på.

Efter længere tids chipstrækkeri valgte Kims imidlertid at trække sagen tilbage.

"Vi har lavet en aftale med Taffel om, at de ikke længere sælger deres firkantede chips på det danske marked og samtidig sikret, at vi er de eneste, der må markedsføre produktet i Danmark," sagde Kims' adm. direktør, Kim Munk, i september 2015.

Brandsstrateg: Producenter har sovet i private label-timen

Kims lurer på eksport af øko-chips

Kims opgiver slagsmål om retten til at sælge firkantede chips

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også