To af landets største snackproducenter skal alligevel ikke tørne sammen i en strid om eneretten til at lave firkantede chips.
Tidligere i år valgte den norskejede chipsproducent Kims, der har hovedsæde på Fyn, at slæbe ærkerivalen Taffel i Sø- og Handelsretten. Årsagen var, at Taffel i januar lancerede sit nye produkt, Super Snacks, som til forveksling ligner Kims’ velkendte snackchips.
Nu har Kims imidlertid valgt at trække sagen tilbage, oplyser Kims' adm. direktør, Kim Munk, til Finans.
"Vi har lavet en aftale med Taffel om, at de ikke længere sælger deres firkantede chips på det danske marked og samtidig sikret, at vi er de eneste, der må markedsføre produktet i Danmark," siger han.Dermed betragter Kims-direktøren sagen som vundet og siger, at man afventer en afgørelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen, der allerede har forhåndsgodkendt Kims’ registrering af firkantede chips.
"Vi har rettighederne til at markedsføre denne bestemte patenterede firkant, men skal blot have registreringen endeligt godkendt," siger Kim Munk.
Kims har siden 1987 produceret sine firkantede snackchips og mener altså at eje rettighederne dertil på det danske marked. Modsat mener Taffel, der er ejet af den internationale snackgigant Intersnack, at firkantede chips er et generisk standardprodukt, som man ikke kan tage patent på.
Taffel-direktør Chris Samways siger til Ekstra Bladet, at Kims' tilbagetrækning af sagen er "et klart tegn på, at de troede, de ville tabe sagen." Mens tvisten har stået på, har Taffel stoppet salget af Super Snacks og samtidig ændret formen på chipsene, så de nu er ovale frem for firkantede.
Med Kims' beslutning om at opgive sagen vil Taffel sætte Super Snack-chipsene tilbage på hylderne, understreger Chris Samways. Om de igen skal gøres firkantede, er der endnu ikke taget stilling til.
Kims-direktør Kim Munk forventer, at Taffels firkantede chips er fortid.
"Men hvis de bliver genintroduceret på det danske marked, står vi i en ny situation, som vi må tage bestik af," siger han.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.