Chokoladeelskere verden over er i øjeblikket inde i en sand krisetid. Din Snickers er skrumpet, bøtten med Quality Street er lettere, og for nyligt har selv Toblerone trimmet sin ikoniske trekantede chokolade. Prisen er dog forblevet den samme.
Det skriver Financial Times.
De nye kreative tiltag af de store internationale chokoladeproducenter, som flere aviser har givet tilnavnet "shrinkflation", kan tilskrives kraftigt stigende råvarepriser. Især prisen på den vigtige ingrediens kakaosmør er på himmelflugt, hvilket har presset profitmarginen hos chokoladegiganterne fra Mondelez og Cadbury.
Et vægtet indeks over priserne på ingredienserne i mælkechokolade viser, at de samlede priser er steget med hele 40 pct. i år, især på baggrund af bekymringer om stormvejr i Vestafrika. Flere indikationer peger dog på, at priserne snart vil falde igen. Det vil dog ikke gavne den gennemsnitlige chokoladespiser, vurderer eksperter.
"Man kommer ikke til at se firmaerne omstøde indskrumpningen af deres produkter," vurderer Jack Skelly, analytiker hos Euromonitor, overfor Financial Times. Han tilføjer, at firmaerne i stedet vil vinkle miniatureversionerne som sundere alternativer til de større versioner.
M&M's klar til ny variant med karamel
Prisvindende dansk brygger i Mexico spejder mod Danmark
Schweizisk mellemmand vil overtage fabrik fra Mondelëz