Der er ikke samme travlhed om frysemontrene i supermarkederne, som for årtier siden.
Forbrugerne sætter fra entreen i supermarkedet kursen mod især de friske grøntsager, og det afspejler sig i antallet af nylanceringer, viser tal fra Innovadatabasen, som Landbrug & Fødevarer har udtrukket.
Andelen af nye fødevarer, der er frosne, er faldet siden 2011. Tilbage i 2010 var andelen af nylanceringer af fødevarer på frost 9 pct. af de samlede nylanceringer af fødevarer i Danmark, mens den i 2015 var på blot 5 pct., skriver Landbrug & Fødevarer i deres seneste fødevareanalyse.
"Der tegner sig således et billede af, at det ikke er frost, som virksomhederne har fokus på, når de udvikler nylanceringer af fødevarer," hedder det i analysen.
Som sideeffekt - eller mulig årsag til de seneste års ændring - har danskernes fryserindkøb ændret sig markant, og antallet af de forskellige fryseskabe og -bokse er samlet gået tilbage siden 2006. Det viser tal fra FEHA (Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater) ifølge analysen.
Fremadrettet kan tendensen med mindre frostkapacitet på matriklerne vise sig at stå lidt i modsætning til, at danskerne gerne vil mindske madspildet, og derfor anføres det i analysen også, at man kan forudse en mulig ændring i købemønstrene, når det kommer til indkøb af frysere.
Bonduelle melder om tocifret dåsevækst i Norden
Mestrene af blødt brød satser på knastørre skorper
Færdigretter vinder indpas hos forbrugerne