Santa Maria vil halvere sukkerindholdet i 2020

Det svenske krydderiselskab Santa Maria vil imødekomme den stigende efterspørgsel efter produkter med mindre sukker, salt og tilsætningsstoffer.
Foto: PR/Santa Maria
Foto: PR/Santa Maria

Opmærksomheden på salt og sukker er stor i disse år, og mange producenter arbejder på at nedbringe mængden for at imødekomme forbrugerpresset.

Det gør sig også gældende for Santa Maria, der sidste år relancerede dele af sit Tex Mex-sortiment, efter at have fjernet unødvendigt salt, sukker og tilsætningsstoffer. I stedet har man for eksempel valgt at tilføje flere krydderier. Nu relanceres yderligere produkter, der er blevet forbedret på samme måde.

Det skriver Santa Maria i en pressemeddelelse.

"Vi er stolte af at præsentere vores nye og forbedrede tortillas, dip mix, taco saucer og salsaer samt indiske krydderiblandinger, nudler og kokosmælk. Indtil nu har vi fjernet 385 tons sukker og 200 tons salt – og vi er slet ikke færdige endnu. Vores mål for 2020 er at have reduceret det samlede saltindhold med 25 pct. og sukker med 50 pct. i forhold til 2014," siger Kristina Lukes, Marketing- og Innovationsdirektør i Santa Maria.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder – HER!

Selskabet skriver, at efterspørgslen på produkter med mindre salt, sukker og tilsætningsstoffer er signifikant i hele Europa; i henhold til en Eurobarometer-undersøgelse er 66 pct. af europæerne bekymrede over tilsætningsstoffer. Fra USA rapporteres der også i disse dage om nye, mere restriktive retningslinjer vedrørende børn og indtaget af sukker.

Hos Santa Maria mærker man tydeligt tendensen:

"Vi har helt sikkert bemærket et øget fokus på tilsætningsstoffer. Det er dog vigtigt at påpege, at vi ikke ser det som en døgnflue, men som en naturlig del af dét at tage et ansvar. Som fødevarevirksomhed har vi stor indflydelse, og vi kan virkelig gøre en forskel ved at gøre vores produkter endnu bedre," siger Sandra Flodström, Sustainability Manager hos Santa Maria.

Selskabets direktør i Danmark, Tommy Rugaard, har tidligere på året fortalt til FødevareWatch, at Santa Maria satser på økologiske produkter.

Santa Maria vil booste salget af øko-krydderier

Jagten er gået ind på det næste tex-mex-hit

Krydderiklassikeren Santa Maria er presset af private label

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også