Analysechef: Chr. Hansens opkøb passer fint ind i strategien

Chr. Hansens opkøb af den probiotiske stamme - bakteriekultur, LGG, falder i god jord hos Alm. Brand Markets, der ser opkøbet som et led i selskabets langsigtede strategi.
AF RITZAU FINANS

LGG er blevet anvendt til fødevarer og kosttilskud siden 1990, og gennem de seneste ti år har Chr. Hansen solgt LGG-produkter under en licensaftale med den tidligere ejer, Valio, der som modydelse har fået licensbetalinger.

Fremover vil Chr. Hansen dog sidde på de fulde rettigheder til den probiotiske stamme, der genererede indtægter på 9 mio. euro, eller 67 mio. kr. sidste år, inklusive betalingerne. Købsprisen for rettighederne er 543,5 mio.

"Det er et opkøb, der passer fint ind i deres strategi om fokusering på probiotika og på den længere bane fokusering på tarmsystemet, som en kilde til sundhed. Så i forhold til den rigtigt langsigtede historie, man lige er begyndt rejsen på, der er det her et fint tilkøb," siger analysechef i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Også økonomisk er opkøbet fornuftigt, mener han.

"Prissætningsmæssigt, så køber man sig nogle langsigtede fees og nogle nye "strains," der kan forskes i, og 9 mio. euro i forhold til en pris på godt 70 mio. euro er i mine øjne hverken billigt eller dyrt," siger Alm. Brand-analytikeren.

Opkøbet vil ifølge Chr . Hansen bidrage positivt til selskabets driftsresultat (EBIT) før særlige poster i 2016/17, og det ændrer ikke ved de langsigtede finansielle målsætninger.

Der indregnes cirka 2 mio. euro i engangsomkostninger under særlige poster i regnskabsåret 2016/17 i forbindelse med transaktionen.

Chr. Hansen køber finske produktrettigheder for en halv milliard

Chr. Hansen: Der er brug for et holdningsskifte

Chr. Hansen indgår angiveligt aftale om kreditfacilitet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også