Dyrevelfærdsmærke skal bygges med hjerter

Logoet for det kommende statslige dyrevelfærdsmærke bliver præsenteret i oktober, men allerede nu afslører Miljø- og Fødevareministeriet, at hjerter kommer til at være omdrejningspunktet.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Reklamebureauet Envision skal designe logoet for det nye statslige mærke, som Miljø- og Fødevareministeriet regner med at præsentere en gang i oktober, og af en udsendt meddelelse fremgår det, at hjerter kommer til at spille en stor rolle.

Ifølge styrelsen skal antallet af markerede hjerter skal gøre det tydeligt, hvilket niveau af dyrevelfærd en gris har levet under.

"Det skal være nemt at gennemskue, hvor godt en gris har haft det, inden de havner i køledisken. Derfor skal logoet gøre det let at skelne mellem de tre niveauer af dyrevelfærd, der er i det nye statslige dyrevelfærdsmærke. Og det er en væsentlig grund til, at Envision har fået opgaven med at designe det nye logo," udtaler projektleder Poul Ottosen.

Dyrevelfærdsmærket indføres i første omgang for grise, men vil senere kunne udvides til andre dyrearter.

Mærket har allerede været længe undervejs, og i starten af året fyldte diskussionen om hele udgangspunktet for et dyrevelfærdsmærke meget i medierne. Blandt andet vakte det stor opsigt, at Coop ikke ville være med i arbejdet med det nye dyrevelfærdsmærke, men i stedet ville etablere sit eget mærke. Et mærke som vil ligeledes vil blive præsenteret i løbet af efteråret.

Her er kravene til det omdiskuterede dyrevelfærdsmærke

Coop går mod regeringen - lancerer eget dyrevelfærdsmærke

Avis: Forhandlinger om nyt dyrevelfærdsmærke er gået i baglås

Supermarkeder skændes om ministers mærkeholdning

Fødevarestyrelsen: Coop ville ikke udvise fleksibilitet

Dansk Supermarked anklager Coop for dobbeltmoral

Coop: Regeringen skader konkurrencen om danskernes kød

Minister blander sig i mærkeballade

Organisation: Fødevarestyrelsen nedprioriterer svins velfærd

Butikskæder vil tjene kassen på bedre dyrevelfærd

Coop sender dyrevelfærdsmærke til debat

Klar i butikkerne i 2017

Grundlaget for ordningen bag det nye mærke er en bekendtgørelse, som i øjeblikket er i høring frem til 31. august, og som efterfølgende skal en tur omkring EU og de øvrige EU-lande, hvilket tager ca. et halvt år, inden den kan tages endeligt i brug.

"Derudover skal landmænd forbedre deres stalde og produktionstilrettelæggelse, så de kan leve op til kravene for dyrevelfærdsmærkets tre niveauer.  Der er bl.a. en hel ny produktion, som først er ved at blive skabt, og den vil løfte dyrevelfærden for mange flere grise. Disse forbedringer tager tid, da produktionen af et slagtesvin tager ca. 6 måneder, og derfor vil mærket først kunne findes i køledisken til foråret 2017," udtaler Poul Ottosen videre i meddelelsen.

Bag mærket står Miljø- og Fødevareministeriet, og det er ifølge ministeriet blevet til i samarbejde med en række organisationer, blandt andet Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation DOSO, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd, Danske Slagtermestre, Lidl og Aldi. Derudover støttes ideerne i ordningen af Det Dyreetiske Råd og Den Danske Dyrlægeforening.

70 pct. af danskerne bekymrer sig om dyrevelfærd

Dyrenes Beskyttelse: Dødeligheden blandt fritgående høns skal til debat

Professor: Misforstået dyrevelfærd at fjerne buræg fra butikker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også