FødevareWatch

Børnefamilierne spenderer stort på økologi

En ny analyse viser stor fremgang i salget af økologi til børnefamilier. Ifølge Økologisk Landsforening er børnefamilierne i gang med at forandre dansk landbrug.

Børnefamilierne lagde 30 procent mere økologi i indkøbskurvene i 2015 og står således stort set for hele den aktuelle vækst i det danske øko-salg.

Det viser en ny analyse, som GFK har foretaget for Økologisk Landsforening.

I samme periode voksede øko-salget til husstande uden børn med to procent.

"Børnefamiliernes valg af økologiske varer får i øjeblikket rigtig mange landmænd til at parkere giftsprøjten og lægge deres marker om til økologi. Med andre ord er børnefamilierne i gang med at forandre dansk landbrug i et tempo, vi ikke har set før," siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Stigningen i det økologiske salg skyldes primært, at økologisk frugt og grønt er gået markant frem. Undersøgelser viser, at netop ønsket om at undgå rester af sprøjtegifte, er den vigtigste årsag til, at børnefamilierne vælger økologi. En anden højdespringer i salget er økologisk babymad, som steg med hele 71 procent fra 2014 til 2015.

14,8 procent af dagligvareindkøbene hos danske børnefamilier med børn i alderen 0-6 år er økologiske, viser Økologisk Landsforenings markedsnotat. Det er markant højere end landsgennemsnittet, som er 8,4 procent.

Forskere om ny svensk rapport: Økologi kan være skidt for miljøet

Salg af økologiske agurker skyder i vejret

Knæk: Efter syv års fremmarch mister Coops discountmærke pusten

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier