Nemlig.com, der har satset på at blive en af de store inden for netsupermarkeder, er klar til at udbrede konceptet med onlineindkøb til hele landet. I 2016 ser det således ud til, at indbyggerne i Aarhus som de første i provinsen kan slippe for at slæbe indkøb hjem fra supermarkedet og fremover i stedet få besøg af et bud fra Nemlig.com.
Det skriver Berlingske Business.
Ud over grundlægger Stefan Plenge, er det Bestseller-milliarder Anders Holch Povlsen, der har satset millioner på logistik og it, og sammen er de i øjeblikket ved at analysere sig frem til, hvor i landet man først skal åbne for levering til døren. Ifølge Stefan Plenge tyder meget dog på, at det bliver Aarhus.
It og logistikcenter er forberedt
Forberedelserne til at udrulle onlinekonceptet til hele landet har stået på igennem det meste af 2015, hvor Nemlig.com har investeret et trecifret millionbeløb i blandt andet et logistikcenter i Brøndby, der har gjort det muligt at udvide sortimentet i dybden og bredden og hæve barren over for konkurrenterne, der efter sigende har mindre faciliteter.
"Jeg glæder mig virkeligt til at komme ud med det her brede sortiment og komme ud med, hvad man kan bruge varerne til. Vi har helt unikke muligheder på nettet, som man ikke har i den fysiske verden," siger han og understreger, at man kommer til at tage Big Data meget seriøst med et nyt tiltag.
Udover et nyt logistikcenter, er der nemlig også blevet investeret i en ny it-platform, hvor kunderne kan foretage indkøb fra. Den er indrettet til at kunne bruge data til at skræddersy indkøbsprocessen til den enkelte kunde, så processen bliver tilpasset den enkeltes præferencer.
Tunge investeringer i geografi
Forud for satsningen på provinsen er gået et år med underskud.
I 2015 fik Nemlig.com et underskud på 93 millioner kroner, og Stefan Plenge forventer ikke at det bliver vendt til overskud i 2016. Til gengæld fortæller han til Berlingske Business, at underskuddet kommer på baggrund af investeringer i fremtiden. Investeringer som først forventes at vise deres værd i fremtiden, når en stigende volumen i mængden af leverede varer sætter sig igennem på regnskabet.
Stefan Plenge fortæller, at der fra oktober sidste år har der været synlig fremgang i antallet af kunder til netbutikken og målsætningen for firmaet hedder 50 procent flere kunder i butikken i løbet af 2016.
Retail Institute Scandinavia er i en analyse af danskernes erfaringer med online-supermarkeder kommet frem til, at kun otte procent regelmæssigt handler dagligvarer på nettet, mens en anden undersøgelse fra Eniro viser, at det tal stort set har stået i stampe gennem de seneste par år.
Netbutik vil springe grossisterne over
Sønderjysk slagter har succes på nettet
Netbutik sælger og leverer grænsevarer til hele landet
Firmaer taber markant flere penge på online dagligvaresalg