Arlas svenske chef ude af toppen - her er hele det nye hold
Henri de Sauvage Nolting er som et led i Arlas nye strategi røget ud af koncernledelsen. Det samme er Finn S. Hansen, der har haft ansvaret for internationale kunder.
I en netop offentliggjort koncernmeddelelse oplyser Arla, at direktionen bliver to medlemmer fattigere.
Det er de to vicedirektører, Arlas svenske chef, Henri de Sauvage Nolting, og Finn S. Hansen, som ryger ud. Finn S. Hansen havde ansvar for internationale kunder.
Arla i Sverige har for nyligt været igennem en rigtig dårlig sag, hvor det kom frem, at virksomhedens medarbejdere blandt andet har købt guldure, gavekort til smykker, festmiddage på femstjernede hoteller og en dyr flybillet til Paris. Alt sammen på virksomhedens regning.
Det var Henri de Sauvage Nolting, der igangsatte en intern undersøgelse om den usunde forbrugskultur, da han tiltrådte som adm. direktør for den svenske forretning.
Henri de Sauvage har det seneste halvandet år haft det overordnede ansvar for Sverige, DK og Finland, og det vil han fortsat være, meddeler Arla.
Den ændrede organisation betyder også, at landedirektør for Arla Danmark Tomas Pietrangeli skifter til jobbet som landedirektør for Arla i Storbritannien.
Ny landedirektør for Arla Danmark bliver i stedet Jakob Bernhard Knudsen, der kommer fra rollen som marketingdirektør i Arla Danmark.
Direktionen i Arla består nu af følgende personer:
Peder Tuborgh, adm. direktør og ansvarlig for MMT (Milk, Members & Trading)
Povl Krogsgaard, vice-CEO og ansvarlig for Global Supply Chain
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.