Kelsen-ejer bakker op om GMO-mærkning

Den amerikanske ejer af danske Kelsen Group er positivt indstillet overfor obligatorisk mærkning af genmodificerede fødevarer i USA.
Foto: James H. Collins/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: James H. Collins/AP/POLFOTO/arkiv

Mens genmodificerede fødevarer for alvor er ved at komme på dagsordenen herhjemme i takt med, at der så småt åbnes op for brugen af den i EU, så er det et område, som har været mere udbredt i USA igennem en årrække.

Den i stigende grad sundhedsbevidste nation har dog lagt i ovnen til, at man muligvis skal mærke de genmodificerede fødevarer for dermed at hjælpe forbrugerne til at træffe de valg, de finder mest rigtige.

USA skriver historie med grønt lys til GMO-laks

Det har også affødt en modreaktion visse steder i det politiske system fra interessenter, som ikke ønsker denne slags mærkning, men spørger man den store amerikanske fødevarekoncern Campbell Soup Company er mærkningen en god idé.

Det skriver Reuters.

Campbell sagde i denne uge, at man støtte en national lovgivning, der indfører obligatorisk mærkning af fødevarer, der stammer fra genmodificerede organismer (GMO), da det vil øge forbrugerbevidstheden.

Koncernen, der blandt andet ejer den danske småkage-producent Kelsen Group, er ifølge Reuters sågar parat til selv at GMO-mærke alle sine amerikanske produkter, hvis der ikke findes en politisk løsning inden for en overskuelig fremtid.

Campbell Soup Company har også, i tråd med mange af sine hjemlige konkurrenter, i det forgangne år annonceret, at man vil fjerne kunstige smags- og farvestoffer fra de fleste af sine produkter i USA inden sommeren 2018.

Fødevaregiganter skyder genvej til øko-guldet

Kelsen skal sælge berømt dåsesuppe i Afrika

Der er krummer i Kelsens småkagesalg

’Danske’ småkager er stadig på kant med amerikanske regler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter