Arla savner bedre muligheder for at fortælle om saltreduktion

Mange fødevarevirksomheder arbejder på at reducere saltindholdet, men ifølge Arla mangler der muligheder for at fortælle forbrugerne om det.
Foto: POLFOTO
Foto: POLFOTO

Både Danish Crown og Arla har lagt sig i selen for at begrænse saltindholdet i produkter. Men der mangler incitamenter for at gøre det, mener de.

Det skriver Altinget.

Arla har brugt et tocifret millionbeløb på at reducere indholdet af salt i sine Danbo-oste med 11 pct. fra 2007 til 2014. Og Danish Crown har ligeledes arbejdet med at reducere saltindholdet over en længere årrække. Men arbejdet bliver ikke belønnet nok, mener Arla, for forbrugerne ved ikke, at saltindholdet er reduceret.

Problemet er blandt andet ifølge Arla, at anprisninger som "reduceret indhold af salt" eller "mindre salt" kræver, at produktet indeholder mindst 25 pct. mindre salt.

“Vores udfordring er jo, at vi er nået i mål med den målsætning, som vi ønskede, men vi kan ikke rigtig kommunikere det nogen steder. Derfor aner forbrugerne ikke, at vi har gennemført denne indsats,” siger Maja Møller, CSR-chef i Arla i Danmark, til Altinget.

Tusindvis af danskere kan have reddet livet på grund af ét fødevareforbud

Nyt nøglehulskriterier rammer dansk fiskeri

Coops paella er årets Nøglehulsprodukt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter