Arla fylder rigtig meget, når man i dansk detail kaster et blik ned i kølediskene. I et marked, der samlet er gået lidt tilbage, løfter mejerikoncernen i år salget med tre pct., skriver Børsen.
Arlas danske salg udgør omkring 7 mia. kr. - svarende til ca. 9 pct. af den samlede Arla-omsætning - og trods det faldende mælkemarked, vil Tomas Pietrangeli , der er direktør for Arla Foods Denmark, gennem øget markedsføring og fortsat fokus på nye produkter holde væksten, der kan bidrage til koncernens samlede strategiske målsætning om at løfte den organiske vækst fra 2-3 pct. til 4-5 pct. i perioden 2016-20.
"Hvis vi kan lave en vækst på 3 pct. årligt, vil det være rigtig fint på et modent marked som Danmark. Arla skal jo overordnet hente en stor del af sin vækst på markeder uden for Europa. Et ryk på 3 pct. i Danmark er historisk stort. Så langt jeg kan se tilbage, har vi ikke haft en lignende dansk vækst," siger direktøren til avisen.
Alene det seneste år, har Tomas Pietrangeli, der kun har været direktør i godt et år, været med til at skubbe 88 nye Arla-produkter i retning af forbrugerne, og samlet har Arla kurs mod lanceringen af i alt 120 nye produkter inden for to år.
Arla satser stort på snacks og mad på farten
Arla skærer 20 pct fedt væk i populært produkt
Ny mælkekarton skærer 20 pct af CO2-udledningen