FødevareWatch

Arla skærer 20 pct fedt væk i populært produkt

Danskernes foretrukne mælk, minimælken, bliver en tand slankere. Arla sænker fedtprocenten fra 0,5 til 0,4 pct.

Foto: Colourbox

Årligt vil det ifølge Arla spare danskerne for mere end 200 tons fedt, når man går fra en fedtprocent på 0,5 til 0,4, hedder det i den pressemeddelelse, som koncernen har udsendt i forbindelse med at minimælken kommer på slankekur.

I et forsøg på at skærpe ernæringsprofilen på andelsmejeriets produkter, har Arla tidligere fjernet 500 ton sukker fra sine yoghurter og sænket saltindholdet i Danbo-ostene med 11 procent. Og nu er turen så kommet til minimælken.

”Initiativet betyder, at vi årligt fjerner mere end 200 tons fedt fra hylderne – eller lige så meget som fedtindholdet i mere end én million pakker smør,” udtaler Tomas Pietrangeli, direktør for Arla Danmark og fortsætter:

”Det giver sig selv, at vi ikke gør en stor forskel for den enkelte forbruger ved at reducere en mælk med 0,1 procentpoint fedt. Men det handler om at se initiativet som en del af et større billede, hvor vi med mindre greb kan justere på opskrifterne i vores produkter og dermed medvirker til, at mange bække små gør en stor å.”

Arlas minimælk har været det fedtfattige alternativ mellem skummetmælken og letmælken siden introduktionen i 2001

”Da vi lancerede minimælk, indeholdt den lige præcis den mængde fedt, den skulle for at smage godt. Men nu har vi videreudviklet på produktet og kan lancere en mælk med mindre fedt og samme gode smag,” siger Tomas Pietrangeli og fortsætter:

”Tanken bag er ganske enkel. Hvis vi står med to produkter, som smager ens, men har et forskelligt fedtindhold, foretrækker vi nemlig at sende det produkt med mindst fedtindhold ud til forbrugerne. Det er nu det, der er sket med minimælken.”

Den nye minimælk er allerede at finde i detailhandlen over hele landet.

Forsker advarer mod mangel på D-vitamin via kosten

Eksperter vil have lovgivning om D-vitamin

 

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier