Kritik af regler for anprisninger af fødevarer

Med en godkendelse fra EU i ryggen kan fødevarefirmaer sundhedsanprise deres varer, altså love positive effekter, hvis kunderne putter varen i munden. Men der er for store huller i loven, mener forbrugerorganisation.
Foto: DAGØ JAN
Foto: DAGØ JAN

EU-lovgivningen om sundhedsanprisninger, der blev indført i 2007 for at regulere, hvilke sundhedsløfter fødevarevirksomheder må give på pakken, er for hullet.

Det siger den europæiske forbrugerorganisation BEUC til Altinget.

Et af hullerne er, at reglerne også gælder blandt andet anprisninger af botaniske stoffer som ginseng eller ginkgo, som i stor stil markedsføres som kosttilskud. Det kan firmaerne bag produkterne, fordi EU ikke har taget stilling til sundhedsanprisningerne af urterne.

"Vores motto er: Intet bevis, ingen anprisning. Forbrugere skal ikke udsættes for uægte anprisninger. Vi bekymrer os for, om der er produkter, der hævder at være gavnlige for helbredet, selvom der ikke er nogen beviser for, at det rent faktisk er til gavn for forbrugerne," siger Ilaria Passarani, leder af fødevare- og sundhedsafdelingen hos BEUC, til Altinget.

EU-Kommissionen vil i 2016 gå i gang med en evaluering af reglerne om ernæringsprofiler og anprisninger af botaniske stoffer.

Mejerist vinder sag om beriget is-serie

Grønne fødevaremærker vildleder forbrugerne

Folketinget fastholder sit tag i fødevareanprisninger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter