Efter 40 år dropper Kina nu etbarns-politikken, og det er godt nyt for franske Danone, der sælger modermælkserstatning i Kina.
RITZAU FINANS
Den franske yoghurt-producent Danone kan se sin aktie stige knap 2 pct. på børsen i Paris, efter at Kina tidligere torsdag annoncerede, at landet dropper etbarnspolitikken. Det har fået selskaberne til at vente et større salg af ernæringsprodukter til spædbørn.
Det skriver Bloomberg News.
Danone er sammen med Nestlé og amerikanske Mead Johnson Nutrition blandt de største spillere på Kinas marked for modermælkserstatning, der anslås at have en værdi af 19 mia. dollar.
Tidligere på torsdagen var Danone-aktien oppe med 3 pct.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.