FødevareWatch

Topchef: Danone er i gang med en langsom revolution

Trods for frasalget af et vigtigt brand i Kina tror franske Danone fortsat på mulighederne i landet, siger selskabets topchef, som påpeger, at man i gang med en ”langsom revolution”.

Foto: Danone/ PR

Den franske mejerikæmpe Danone afslørede i forbindelse med sit halvårsregnskab, at man vil frasælge sit vigtigste brand inden for børneernæring i Kina og i stedet købe aktier i en lokal storaktør. Men selskabet har langt fra mistet troen på det lukrative asiatiske marked.

Det siger selskabets adm. direktør Emmanuel Faber til Wall Street Journal.

Topchefen, som overtog den daglige styring af selskabet i oktober sidste år, har selv stor erfaring fra det kinesiske marked og har blandt andet været med til at løse en række problemer på markedet for Danone tilbage i 2007 i forbindelse med koncernens joint venture med den lokale aktør Wahaha.

Han påpeger, at man til trods for frasalget af børneernæringsmærket Dumex til selskabet Yahili tror på forretningen i Kina, men at man også er i gang med at ”genopfinde” denne forretning.

De kinesiske forbrugere vender sig nemlig i stigende grad mod internettet, når det kommer til køb af blandt andet modermælkserstatning, og samtidig oplever man en konsolidering i det yderst fragmenterede marked for børneernæring, skriver Wall Street Journal.

De to faktorer vil den franske storkoncern lukrere på, blandt andet ved at satse på onlinesalg af selskabets europæiske brands og ved at øge sin ejerandel i selskabet China Mengniu Dairy – et selskab, som Arla i øvrigt også ejer aktier i og samarbejder med på det kinesiske marked.

”Det vi er i gang med, er en revolution. Det er en langsom revolution, men det er stadig en revolution,” udtalte Emmanuel Faber ifølge avisen i kølvandet på Danones halvårsregnskab for nylig.

Kinesiske nedskrivninger koster for Danone

Danones modermælkserstatning giver underskud

Danone hæver overliggeren på babymad

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier