FødevareWatch

Wal-Marts britiske lillebror sadler om for at genvinde kunder

Asda, der er ejet af Wal-Mart, lægger en ny strategi for det britiske marked, hvor kæden er hårdt presset af Aldi og Lidl.

Foto: Barry Batchelor

Mens Wal-Mart har store problemer på det amerikanske marked, ser det ikke meget bedre ud for detailgigantens britiske lillebror, Asda.

Kæden har indtil videre i år konstateret et fortsat dyk i salget, og derfor sadler ledelsen nu om i et forsøg på at vende den negative udvikling. Det skriver Financial Times.

Den nye strategi betyder, at Asda lukker sit salg til virksomheder, mens kæden også sætter en stopper for den planlagte udvidelse af en række click and collect-afhentningssteder på Londons undergrundsstationer.

I stedet vil kæden nu give 95 af sine butikker et ansigtsløft og gå sit sortiment efter i sømmene for at genvinde en del af de kunder, der i høj grad er flokket til de tyske konkurrenter Aldi og Lidl.

"Over de to seneste år har vi vist, at vi er klar til at foretage de nødvendige og tidlige forandringer for at matche vores ambitioner til kundernes behov – ikke mindst i en tid, hvor markedet åbenlyst er ved at gennemgå permanente og strukturelle ændringer," siger topchef Andy Clarke.

Asda så tidligt truslen fra de tyske discountkæder og varslede derfor prisnedsættelser for én milliard pund fra 2013 og fem år frem. Planen har imidlertid langt fra haft den ønskede effekt, og salgsfaldet på 4,7 pct. i årets første seks måneder var den største i kædens 50-årige historie.

Tesco lancerer nyt våben i britisk priskrig

Juleoptimistisme hos tyske Metro

Europas tredjestørste detailkoncern har fået gang i Sydeuropa

Sort dag for Wal-Mart: Arvinger tabte 60 mia. kr.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier