FødevareWatch

Franchisetagere i McDonald's ser sort på fremtiden

De amerikanske McDonald's-franchisetagere oplever store problemer, viser en ny undersøgelse. En går så langt som til at sige, at kæden kan være på vej i graven.

Foto: Alexander Zemlianichenko Jr

Den amerikanske fastfoodkæde McDonald's er i store problemer i USA, og kædens seneste forsøg på at rette op på problemerne med blandt andet servering af morgenmad i hele åbningstiden, møder nu heftig kritik fra amerikanske franchisetagere, der betegner situationen som en dyb depression, der betyder at kædens dage snart kan være talte.

Det skriver den britiske avis The Independent.

Beslutningerne fra direktionsgangene i McDonald's, der skal hjælpe på faldende salgstal, har udover heldagsmorgenmad i det amerikanske også inkluderet den såkaldte 'Create your taste' menu, hvor kunderne selv kan bygge deres burger med op til 30 forskellige ingredienser at vælge imellem.

Disse tiltag stiller højere krav til restauranterne og franchise-tagere er langt fra begejstrede, viser en undersøgelse foretaget af børshuset Nomuras analytiker Mark Kalinowski.

"Direktøren planter frøene for vores forsvinden. Vi er en hurtig-serveringsfastfoodkæde, ikke som Five Guys eller Chipotle (populære fast-food kæder, red). Systemet kan være på vej mod sine sidste dage," siger en franchise-tager blandt andet, ifølge the Independent i undersøgelsen.

29 franchise-tagere, der tilsammen ejer 226 restauranter, blev bedt om i undersøgelsen at vurdere deres situation 6 måneder frem på en skala fra 1 (dårligt) til 5 (fantastisk), hvilket resulterede i en score på 1,69.

McDonald's slanker dansk ledelse

McDonald's skifter til rigtig smør

Nu vil McDonald’s være helt økologiske

Tidligere McDonald's-chef i spidsen for dansk kantinekoncern

McDonald's dropper buræg – om ti år

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier