Fairtrade fejrer 20 år med vækst

Det fortsætter med at være populært at handle ind med omtanke for de mennesker, som har lavet produkterne. Fairtrade Mærket kunne således gå ind i sit tyvende år med en omsætning på 681 mio. kr. og fortsat vækst.
Det skriver Dansk Handelsblad.
"Vi forventer, at den gode udvikling i sortiment og salg vil fortsætte de kommende år. Der lanceres løbende nye produkter, og der er masser af vækstmuligheder, blandt andet inden for bananer, hvor der stadig sælges alt for mange konventionelle bananer herhjemme," siger direktøren for Fairtrade Mærket, Jonas Giersing, til Dansk Handelsblad og tilføjer, at 96 nye Fairtrade-produkter kom på hylderne i handlen i løbet af de sidste seks måneder af 2014.
Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder i 30 dage - HER!
15 procent af den danske afdelings omsætning stammer i 2014 fra salget af bananer, som organisationen i Danmark med succes har arbejdet på at få ud i alle danske dagligvarekæder.
I august valgte dagligvarerbutikken Lidl at stoppe salget af konventionelle bananer for i stedet at sælge bananer med et af bæredygtighedsmærkerne Fairtrade eller Rainforrest. Samme år besluttede Irma kun at have økologiske bananer i sit sortiment.
Bananer med Fairtrade-mærke i fremmarch