Trods 20 år på bagen og øget konkurrence fra de mange mærkeordninger med både økologisk og bæredygtigt udgangspunkt, går det stadig godt for Fairtrade Mærket, skriver Foodculture.dk.
Sidste år omsatte varer med mærket anslået for 681 mio. kr. i de danske detailbutikker, hvilket var 12 pct. mere end året før. Og særligt er det Fairtrade-bananerne, som de danske forbrugere vipper ned i kurvene. Samlet blev der i 2014 solgt Fairtrade-bananer for omkring 100 mio. kr.
”2014 var et fantastisk banan-år. Vi fik discountbutikkerne Rema 1000, Lidl og Aldi med om bord, og Coop og Dansk Supermarked, der i forvejen havde Fairtrade-mærkede bananer på hylderne, øgede også salget," siger Jonas Giersing, direktør for Fairtrade Mærket til Foodculture.dk.
Fremgangen tilskrives i høj grad det faktum, at de danske discountbutikker har taget mærket ind, og dermed er der nu adgang til en kundegruppe, som ønsker at opgradere fra den normale umærkede banan.
Fairtrade Mærket var tidligere kendt som Max Havelaar-mærket. Det er en international mærkningsordning, og målet er gennem handel at forbedre arbejds- og levevilkårene for bønder og plantagearbejdere i Afrika, Asien, Syd- og Mellemamerika. Derudover spiller hensynet til miljøet i produktionen også en vigtig rolle.
Rapport: Fairtrade virker ikke
Nyt site sælger bæredygtigt kød
Kaffedyrkere: Bæredygtighed er et europæisk fænomen