Rapport: Fairtrade virker ikke

Fairtrade-mærket på kaffe skal garantere kaffearbejderne ordentlige vilkår. Ny rapport sår imidlertid tvivl om Fairtrade-mærkets effekt.

Mange kaffeforbrugere er vant til at købe kaffe med god samvittighed, når Fairtrade-klistermærket smykker posen.

Mærket er garant for, at kaffebønderne rundt om i verden får en ordentlig pris for kaffen og er sikret gode arbejdsvilkår.

En ny rapport fra University of London sår imidlertid tvivl om, hvor stor effekt mærket har og konkluderer blandt andet, at Fairtrade-arbejdere i Uganda og Etiopien får lavere lønninger end arbejdere i tilsvarende ikke-certificerede plantager. Det skriver epn.dk.

”Den britiske befolkning er blevet forledt til at tro, at de gør en forskel for de fattige afrikanere ved at betale lidt ekstra for Fairtrade-certificeret kaffe, te eller blomster. Grundigt feltarbejde og analyse i dette fireårige projekt fører til den konklusion, at Fairtrade ikke har været en effektiv motor til at forbedre livet for de fattigste personer i landdistrikterne, som projektet har undersøgt,” siger Christopher Cramer, professor i økonomi og medforfatter til rapporten.

Hos Fairtrade afviser man kritikken og holder fast i, at undersøgelsen indeholder fejl og ikke er korrekt.

Dansk kaffesalg til detailhandlen på tilbagetog

Starbucks rykker ind på Rådhuspladsen

Fremskyndet El Niño presser kaffepriser i top

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter