FødevareWatch

Fastfoodkæde styrtdykkede efter skuffende tredje kvartal

Kinas økonomiske nedgang har ramt ejeren af fastfood-restauranterne KFC, Pizza Hut og Taco Bell på pengepungen. Det viser et skuffende kvartalsresultat.

Fastfoodkæden Yum Brands får et skuffende kvartalsresultat. | Foto: Elise Amendola/AP/Ritzau Scanpix.

Den amerikanske fastfoodkæde Yum Brands, der ejer KFC, Pizza Hut og Taco Bell kæderne, måtte bide i det sure æble og se den langvarige krise i Kina forårsage endnu et skuffede kvartalsresultat.

Indtjeningen fraregnet visse poster løb op i 1 dollar per aktie, hvor analytikernes estimat lød på 1,06 dollar

Salget i sammenlignelige restauranter steg 2 pct. i Kina, hvor analytikere forventede en stigning på 9,6 pct., ifølge data fra Consensus Metrix.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Yum, der henter mere end halvdelen af omsætningen i Kina, kæmper stadig med en fødevareskandale, efter en leverandør blev anklaget for at anvende for gammelt kød. Samtidig trækker den aftagende lokale økonomi ned.

Og hidtil har en moderniseret menu med fokus på morgenmad og på sundere fødevarer i KFC-kæden ikke har været nok til at lokke forbrugerne tilbage i folden.

"Tempoet i væksten i vores Kina division ligger under vores forventninger," lød det fra topchef Greg Creed.

Selskabet forventer nu, at hele året resultat vil lande "langt under" den hidtidige vækst-prognose på mindst 10 pct.

KFC-ejer sænker forventingerne

Fastfoodgigant kæmper med kunderne og dyre skandaler

Pizza Hut prøver igen lykken i Afrika

Mere fra FødevareWatch

Isproducenterne melder klar til at kæmpe om sommermarkedet

De danske isproducenter forventer, at de får en af de bedste sæsoner nogensinde, og alle har de en formel for, hvordan de skal vinde danskernes gunst. Der er dog ikke én formel, der er ens, men der er utallige nye produkter og tiltag på vej.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier