FødevareWatch

Ingrediens-topchef fintuner vækstdivision

Cees de Jong har brugt sine første to år som topchef i Chr. Hansen på at finpudse divisionen kulturer og enzymer, som udgør 60 pct. af omsætningen i ingredienskæmpen.

Foto: Charlotte De La Fuente

Berlingske Business bringer i dag et interview med Cees de Jong, topchef i den danske ingredienskoncern Chr. Hansen, på 2-års dagen for hans tiltræden.

Den største og vigtigste forretningsdivision er bakteriekulturer og enzymer, som står for 60 pct. af koncernens samlede salg. Cees de Jong har ikke revolutioneret den i sin tid som topchef, som han siger, men små forbedringer er der sket.

En af de ”små forbedringer” er en 100 ton fermenteringstank i Avedøre, som skal sikre koncernens indtjening fremadrettet samt sikre produktionskapacitet til den stadig stigende efterspørgsel på bakteriekulturer. Et andet område, hvor Jong har sat sit præg, er i salgsafdelingen – særligt i Kina, hvor han vurderede, at potentialet var større end det indfriede.

”Det kinesiske marked for yoghurt er allerede det største i verden, selv om forbruget per indbygger fortsat er meget lavt. Så der er masser af vækstpotentiale. I Kina arbejdede vi for tå år siden med distributører, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, fordi chr. Hansen ikke kun sælger bakteriekulturer og enzymer. Vi er også dybt involveret i kundernes produktion. Derfor fik vi hurtigt etableret vores egen organisation i Kina, ikke kun med sælgere, men også med folk, der kan lave applikationer, teknisk arbejde og holde kontakten til kunderne,” siger direktøren til avisen.

Ifølge Jong viser det nu resultater. Inden for de seneste to måneder er to kinesiske selskaber således rykket op i Chr. Hansens top 10 over selskaber på kundelisten. Divisionen har pt. en organisk salgsvækst på 7-8 pct.

Bedste resultat i flere år i ingrediensselskab

Capnova slår til med nye millioninvesteringer

Forskere opdager en ny grundsmag

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier