Vi er vilde med billige varer af ældre dato

Supermarkeder melder om stor lyst til at betale lidt mindre for varer, der er tæt på udløbsdato. Og vi kasserer overordnet set meget mindre mad.

Madspild er i den grad kommet på dagsordenen, og i de fleste supermarkeder kommer varer tæt på udløbsdatoen på tilbud. Det kan vi forbrugere i den grad lide, viser nye tal og erfaringer fra Dansk Supermarked og Coop.

Det skriver tv2.dk

”Det bliver revet væk. Når vi lukker butikkerne, er der ikke flere af disse varer tilbage, og det er lige meget, om det er i Irma eller i Fakta. Det er noget kunderne er rigtig glade for,” siger miljøchef hos Coop Signe Freese til TV 2 og uddyber:

”Vi startede med vores indsats mod madspild for et par år siden. Lige siden vi startede med det, har der været positiv respons og ligefrem efterspørgsel - kunderne spørger ofte til, hvornår vi fylder op med tilbudsvarer igen, hvis der ikke er flere på hylderne,” siger hun.

Dansk Supermarked melder om samme tendens.

Madspild mindsket med milliarder

Ifølge en pressemeddelelse fra Stop Spild af Mad er madspild på fem år reduceret voldsomt.

”Ifølge den seneste beregning fra Landbrug & Fødevarer er Danmarks madspild på de seneste fem år mindsket med 4,4 mia. kr. - svarende til over 25 pct.. I 2010 smed danskerne mad ud for 16 mia. kr. om året (inkl. moms og afgifter) - i dag smider vi mad ud for 11,6 mia. kr.,” hedder det i meddelelsen, de rogså peger på netop detailhandlens indsats:

”Kampen mod madspild er for længst blevet et konkurrenceparameter hos detailhandlen, hvor de fleste danske supermarkedskæder i dag har forskellige initiativer mod madspild - alt fra salg af datovarer til nedsatte priser og salg af skæve gulerødder til mindre forpakninger til singler. Dette gør Danmark til EU dét land, hvor de fleste supermarkedskæder har fokus på madspild.”

Også på EUs dagsorden

Og madspild er faktisk kommet højt op på EU’s dagsorden inden for fødevareområdet – ikke mindst som følge af den voksende globale befolkning.

Det fastslog fungerende generaldirektør Ladislav Miko fra EU-Kommissionens enhed inden for "Health and Food Safety”, kaldet DG Sante, på et nyligt presseseminar i Milano, hvor FødevareWatch deltog.

”Det er utroligt at høre i nyhederne, at vi er nødt til at producere næsten det dobbelte, hvis vi på sigt vil producere fødevarer nok til den voksende befolkning, når vi på samme tid, kan læse, at 40 pct. af de producerede fødevarer er spildt,” pointerede han og tilføjede, at det tal alene dækker over forarbejdede fødevarer, altså ikke produktionen på landbrugene.

”Det er klart, at hvis vi skal løse det problem, skal madspildsproblematikken adresseres. Det er topprioritet,” hed det fra fødevarechefen.

Hvem bærer ansvaret?

På spørgsmålet fra FødevareWatch om, hvem der er ansvarlig for det store madspild - industrien, detailhandlen eller forbrugeren – fremhævede Ladislav Miko, at alle aktører i fødevarekæden er ansvarlige.

Han henviste til, at produktionsapparater eksempelvis kan tilpasses, så fejlemballering ikke gør det mest økonomisk rentabel for virksomheden at kassere fødevaren i stedet for at pakke den om.

I detailhandlen er det værd at overveje, hvorvidt det er en god idé at tilbyde billigere priser for større portioner.

”Det kan føre til, at man i en familie køber fire stykker kød til tre personer, og det medfører ofte spild,” sagde han.

Danskere: Supermarkeder skal give overskudsmad til hjemløse

Fazer skærer madspildet med en fjerdedel

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter