Brrrrr - ismejerierne fryser efter grå forsommer

Efter to supersomre har 2015 indtil videre været et dårligt is-år. Producenterne er efter budgetterne og håber på bedre vejr.
Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv
Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv
AF JULIE HORNBEK TOFT

Efter to smeltende gode somre, har de danske ismejerier klapret tænder i årets blæsende forsommer. Det kedelige vejr har kølet danskernes is-sult, og de største danske producenter melder, at budgetterne halter, og at det bliver svært at indhente det tabte. 

"Issalget har været lige så kedeligt som vejret," siger Christian Brink, kommerciel direktør i Mejerigaarden A/S, der står bag brands som Premier Is, Diplom Is og Bravissimo. Han ønsker ikke udpinde, hvor meget salget ligger under budget.

"Men det giver sig selv, at vi ligger et godt stykke under sidste år," siger han.

Unilevers Frisko, der gennem flere år har været den største spiller på markedet, melder, at det samlede marked er 6-8 pct. bagud på grund af det kolde vejr. Også Paradis Is, der driver omkring 50 franchise-isbutikker i Danmark, og Hjem-is, der dirigerer 125 biler rundt på villavejene, melder om skuffende salg i foråret.

"Der er tre faktorer, der kan skade issalget: Koldt vejr, regn og blæst. I år har været dårligt på alle parametre. Når temperaturen er lav og det både regner og blæser - det er det, man kan kalde træls på sønderjysk," siger Frank Jørgensen Waller, adm. direktør i Hjem-Is, der dog understreger, at Hjem-Is' forretning er spredt mere ud over året og er mindre vejr-følsom, end de is, der afhænger af strandkiosker og udeliv.

De to forrige år har forkælet ismejeriernes bøger med varme somre. Både hos Paradis Is, Skee Is og Hansens Flødeis steg resultaterne.

Foto: Jyllands-Posten
Foto: Jyllands-Posten

Endnu venter Mejerigaardens regnskab for sommeren 2014. Unilever udmelder ikke seperat is-tal men kommenterede i regnskabet, at det gode vejr øgede salget.

Spørgsmålet er, om isproducenterne kan indhente det tabte senere på året. Næppe, siger både Frank Jørgensen Waller og Christian Brink fra Mejerigaarden. Der kan være et "opsparet behov" hos danskerne, når solen endelig kommer frem, men det vil ikke være nok. 

"De is, der ikke blev spist i foråret, bliver jo ikke spist i juli og august. Desværre," siger Christian Brink.

Mere optimistisk er Martin Andersen,  adm. direktør i Paradis Is. Han forventer, at det kan indhentes - hvis vejret arter sig de næste måneder.

"Der er altid en opsparet interesse for is, så vi forventer stadig en god sæson. Det, vi er bagud på budgetterne, det kan vi hente," siger han.

Den gennemsnitlige danske husstand brugte i 2012 701 kr. på is, viser tal fra Danmarks Statistik.

Hansens Flødeis laver bedste resultat i fem år

Skee Ismejeri vender minus til plus

Isproducent lander soloaftale med Roskilde Festival

Roskilde Festival strammer øko-krav

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter