FødevareWatch

Roskilde Festival strammer øko-krav

Øko-møder, omlægningskurser og øko-regnskaber er blandt nye initiativer fra Roskilde Festivalens Food-gruppe. Festivalen etablerer selv økologisk madbod i samarbejde med partner.

Madspektaklet på Roskilde Festival. | Foto: Martin Kaufmann/Roskilde PR

Roskilde Festival, hvor der i 2014 blev solgt mere end én million måltider, satser nu for fuld musik på økologi. Festivalledelsen etablerer ikke alene flere økologiske partnerskaber, men vil blandt andet afholde øko-møder med alle boder og kræve aflæggelse af øko-regnskaber fra 2015.

Det oplyser Isabel Birch Waltersdorph, ansvarlig for Roskilde Festivals Food-gruppe, i en nyhedsmeddelelse til FødevareWatch.

"En af grundpillerne i strategien er at indgå langsigtede partnerskaber med økologiske producenter. I år har festivalen bl.a. indgået aftale med Hansens Is, der bliver eneleverandør af økologisk flødeis og JuicOrganic, der skal levere al juice og saft til festivaldeltagerne," hedder det i meddelelsen.

Et udstillingsvindue

FødevareWatch har tidligere skrevet om de to aftaler.

Det er andet år i træk, at JuicOrganic indgår en eksklusiv aftale med Roskilde Festival, og  direktør Marck Andersen sagde ved aftalens indgåelse til FødevareWatch, at virksomheden – på linje med en række andre virksomheder – i høj grad ser festivalen som et udstillingsvindue.

"Det er et godt sted at være repræsenteret, men i kroner og øre giver det ikke det helt store. Omsætningsmæssigt er det sjovere at levere til Dansk Supermarked, men det er et rigtigt godt udstillingsvindue," påpegede han.

Et godt eksempel

Direktør fra Hansens Is, Anders Eibye, sagde for nylig til FødevareWatch, at aftalen gælder de kommende tre festivaler.

"Vi har snakket med Roskilde igennem flere år - også for at holde kontakt - og sidste år fik vi dialogen rigtig godt op at køre. De har en strategi, der handler meget om bæredygtighed, og at de skal være økologisk guldmærkede inden 2017. Vi har en masse økologiske produkter, og så er vi lokale i forhold til Roskilde Festival, så det passer virkelig godt."

Isabel Birch Waltersdorph pointerer om Hansens is, at det er "et godt eksempel på den slags partnerskaber, der er vigtige for at vi kan indfri vores ambitiøse mål for bæredygtighed og økologi. De leverer et økologisk kvalitetsprodukt og er så lokale, at der ikke er mere end 40 kilometer fra mejeriet til festivalpladsen. Så kan man virkelig tale om lokale råvarer."

Peter Larsen har i en årrække leveret økologisk kaffe til festivalen, ligesom sønderjyske Naturmælk er eneleverandør af økologiske mejeriprodukter.

Der er over 145 mad- og drikkevareboder på årets festival, og målet, at andelen af økologiske råvarer skal være 45 pct. i 2015 og øges til 90 pct. frem mod 2017 på tværs af alle festivalens boder.

De mange tiltag

Roskilde Festival fremhæver selv nedenstående initiativer i forbindelse med festivalens mad- og bæredygtighedsstrategi:

*Festivalen har ”låst” en lang række produktgrupper, der skal være økologiske.  I 2015 vil man for eksempel kun kunne købe Hansens is på festivalen. Ligesom al juice og saft fra i år leveres af Juice Organic. Derudover skal vin, mejeriprodukter, kaffe/te, diverse grønt, dåsetomat, ris og pasta også være økologisk.

*Alle boder skal fra 2015 aflægge et økologi-regnskab til festivalen.

*Der tilbydes omlægningskurser for madboderne og deres personale.

*Festivalen holder ”øko-møder” med alle boder og sammen sættes individuelle mål. Indfrier boden målene, fremskyndes tilsagn for deltagelse året efter.

*Festivalen går selv forrest i at øge det økologiske udbud og er på årets festival gået sammen om at åbne en økologisk madbod i samarbejde med Københavns Madhus. 

*Roskilde Festival har desuden i år omlagt den første af festivalens egne barer til økologi. Det er den tidligere Orange Bar, der nu skifter navn til Juice and Booze, og vil sælge 100 % økologiske drikkevarer.

*Roskilde Festival vil  desuden øge andelen af den økologiske Tuborg RÅ i festivalens egne barer.

*Sammen med Det Runde Bord og 'Stop Spild af Mad' vil Roskilde Festival samle flere tons madspild fra boderne sammen. Resterne trylles om til færdigretter til socialt udsatte. Festivalen modtog i starten af 2015 prisen Green Operations Award for projektet.

Isproducent lander soloaftale med Roskilde Festival

Nu tror Carlsberg på økoboom i øl

Juiceproducent lander øko-aftale med Roskilde Festival 

Mere fra FødevareWatch

Coop rykker rundt i direktørtruppen

Med afsæt i den nye strategi bliver der rykket rundt på stolene i koncernledelsen i Coop. I front for Superbrugsen vender en gammel kending tilbage og i Irma får man også ny kædedirektør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier