FødevareWatch

Mexicansk brødgigant udvider i Europa

Den mexicanske brødkoncern Grupo Bimbo har opkøbt et sydeuropæisk selskab, og forstærker dermed forretningen på et nyt geografisk område og i en ny produktkategori.

Foto: Grupo Bimbo/ PR

Den mexicanske storkoncern Grupo Bimbo, der er blandt de største aktører indenfor brødsegmentet i Nordamerika, udvider nu sin tilstedeværelse på det europæiske marked med et nyt opkøb.

Det skriver branchemediet Bakery and Snacks.

Koncernen, der kan bryste sig af en omsætning på godt 14 mia. dollars (94 mia. kr.), har således indgået en aftale om at opkøbe samtlige aktier i det spanske selskab Panrico.

Dermed udvider den mexicanske koncern sin tilstedeværelse betydeligt på den iberiske halvø, hvor man allerede har etableret sig for år tilbage. Samtidig opruster Grupo Bimbo markant på et forretningsområde, hvor man på nuværende tidspunkt ikke står specielt stærkt, skriver mediet.

Den produktportefølje man nu får adgang til gennem opkøbet er nemlig fokuseret på sødt bagværk som doughnuts, kager og småkager, da opkøbet ikke omhandler Panricos portefølje af pakket brød. Og her står den mexicanske koncern mindre stærkt end i den traditionelle brødkategori.

Grupo Bimbo blev grundlagt i 1945, og allerede i 1949 etablerede man sig på den iberiske halvø. Men siden har man haft en relativt tilbagetrukket rolle på dette marked set i forhold til hjemmemarkedet.

I 2011 opkøbte den mexicanske koncern dog forretninger i både Nordamerika, Spanien og Portugal fra den amerikanske koncern Sara Lee for næsten 1 mia. dollars. Og nu ser det ud til, at man endnu engang er klar til at satse på europæisk vækst.

Lantmännens finske brødopkøb godkendt

Il Fornaio på trapperne med nyt brand

Irma kaster sig ind i brødkrigen

Lantmännens danske brødforretninger går tilbage

Kohberg går efter frisk brød

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier