FødevareWatch

Kraft-direktører scorer kassen på Heinz-fusion

En række direktører fra Kraft Foods vil tjene flere millioner i forbindelse med selskabets sammenlægning med Heinz. Samtidig vil selskabet tage sig af omkostninger i forbindelse med skat af disse bonusbetalinger.

Foto: Charles Rex Arbogast/AP/POLFOTO/arkiv

Flere direktører fra den amerikanske fødevarekoncern Kraft Foods Group står til at løbe med en pæn bonus i forbindelse med selskabets sammenlægning med rivalen H.J. Heinz.

Det skriver Chicago Tribune.

Ifølge den amerikanske avis vil selskabets adm. direktør John Cahill modtage en betaling på 5 mio. dollars, mens juridisk direktør Kim Rucker står til at få 1,5 mio. dollars og finansdirektør James Kehoe vil få 500.000 dollars.

Samtidig vil Kraft dækker omkostninger på hele 16,2 mio. dollars forbundet med skattebetalinger for de tre direktører, herunder 11,1 mio. dollars for topchefen og 3,1 mio. dollars for den juridiske direktør. Der er ikke tale om egentlig indkomstskat, men en slags forbrugsafgift.

Bonusbetalingerne er godkendt af aktionærerne i både Kraft og Heinz, men de er betingede af, at direktørerne bliver i selskabet, indtil fusionen er gennemført.

Sammenlægningen af de to selskaber, som vil skabe den femtestørste fødevarekoncern i verden, har allerede fået grønt lys fra konkurrencemyndighederne i USA og Canada, og 1. juli skal Kraft aktionærer stemme om, om man vil godkende fusionsplanerne.

Heinz og Kraft Foods i gigantisk fusion

Vil Heinz og Kraft-fusion koste arbejdspladser?

Markant bundlinjedyk for Kraft Foods

Kraft dropper syntetisk farve i ikonisk færdigret

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier