McDonald's vil med den nye topchef, britiske Steve Easterbrook, skærpe og effektivisere den amerikanske forretning, og derfor meddeler man nu, at der skal renses ud blandt de ringeste af de 14.000 restauranter, som fastfoodkæden sidste år havde i USA.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
I april lukkede man 350 restauranter i USA, Kina og Japan oven i de 350, man i forvejen planlagde at lukke globalt. Fastfoodkæden har dog planer om at åbne 300 nye McDonald's-restauranter, så strategien handler ikke alene om afvikling.
Den amerikanske fastfoodkæmpe har været presset på salget igennem længere tid, og det førte tidligere på året til en udskiftning på topposten, hvor Steve Easterbrook tog over som adm. direktør. Siden er der blevet varslet store ændringer i koncernen, blandt andet gennem en plan designet til at nedbringe omkostningerne betydeligt.
Planerne faldt, som FødevareWatch har refereret tidligere på ugen ikke i god jord hos investorer, medarbejdere og franchisetagere. Derfor har McDonald's oprettet en ny direktørstilling og udnævnt en person, der skal genskabe de dårlige relationer med en af disse grupper.
Ifølge Bloomberg meddelte McDonald’s sidste fredag, at man har udnævnt Karen King til den nyoprettede stilling som Chief Field Officer.
Ny McDonald's-direktør skal holde snor i franchisetagere
McDonald's danske bundlinje voksede i 2014