EU's forbud mod markedsføring af præbiotika og probiotika kan koste den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen dyrt. Det udledes af en analyse udarbejdet af konsulentfirmaet Euromonitor International, skriver Nutraingredients.com.
Konsulentfirmaet har regnet sig frem til, at Den Europæiske Fødevareautoritets, EFSA, forbud mod at bruge probiotika i markedsføringen af produkter har kostet markedet 500 mio. euro siden 2012. Og frem til udgangen af 2020 står det til at tabe yderligere 1 mia. euro, vurderer analysen, som har kigget på probiotika-markederne i Østrig, Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland og Storbritannien.
"I 2014 alene kunne det præ- og probiotiske drikkeyoghurts-marked potentielt have vokset med 120 mio. euro. i de seks negativt påvirkede markeder. I stedet svandt salget med 44 mio. euro til 730 mio. euro," står der i analysen fra Euromonitor International.
Forbuddet forhindrer blandt andet mejerierne i at reklamere om eventuelle gavnlige effekter af probiotikaer, der måtte være tilsat mejeriprodukterne.
Forbuddet rammer blandt andet Chr. Hansen, som så sent som i maj kunne påvise en sundhedsmæssig effekt af den probiotiske stamme L. Casei 431. Et studie viste, at influenza-patienter, der dagligt drak en ordentligt dosis af den probiotiske stamme, kun havde fem sygedage i snit, mens placebogruppen havde otte sygedage.
Indtil videre er det dog ikke lykkedes for Chr. Hansen at overbevise EFSA om effekten af den probiotiske stamme.
"Vi kommer ikke til at indsende en ansøgning på den baggrund. Vi vurderer ikke, at det er nok til at komme over barren hos EFSA , men vi vil fortsætte med at lave nye kliniske studier, og når vi har nok, så kommer vi til at sende ind," sagde Mikkel Jungersen, der er videnskabelig rådgiver i afdelingen for videnskabelige anliggender i Chr. Hansens division Health & Nutrition, til Ritzau Finans i maj.
Parasit bærer på rødt guldæg for Chr. Hansen
To finansdirektører fra drikke- og fødevareindustri på top-10 liste
Chr. Hansen-chef ser lovende resultater for sukkerrør