FødevareWatch

Velhængt bøfkæde lurer på nye muligheder

A Hereford Beefstouw har skåret forretningen til og løftede indtjeningen betydeligt i 2014.

Foto: Martin Kurt Haglund/Ritzau Scanpix

Der er klar fremgang at spore hos bøfkæden A Hereford Beefstouw (Aage Damgaard A/S) med hovedsæde i Lund ved Herning.

Salget af bøffer med tilbehør indbragte i 2014 kæden knap 14 mio. kr., når alt er betalt. Det er et pænt løft fra de 9,9 mio. kr., der var resultatet af arbejdet ved den varme grill året forinden.

Det er samtidig det bedste afkast siden 2010, da man kunne fremvise en indtjening på 15,5 mio. kr., og det er ikke mindst et vidnesbyrd om, at forretningen er rettet til efter et svært 2010, da man landede et overskud på blot 1,4 mio. kr.

Det var dog i høj grad selskabets investeringer i værdipapirer, der gav et afkast i 2014. De finansielle poster tegner sig således alene for nettoindtægter på 10,6 mio. kr., men ser man alene på driften, er der tale om en fremgang fra 4 til 7,6 mio. kr.

"Man kan ikke være utilfreds med at fordoble den primære indtjening. Vi har været igennem en efterrationalisering efter krisen, hvor vi har kigget på tingene, så nu er vi meget fortrøstningsfulde - også med hensyn til fremtiden," siger adm. direktør Lars Damgaard.

Han forventer, at vækstniveauet kan fortsætte i indeværende år, så driftsindjeningen alene meget vel kan runde 10 mio. kr.

Australien udvikler sig positivt

Forklaringen på fremgangen skal blandt andet findes i, at man har skåret forretningen til ved at slå kædens restauranter i både Aarhus og København sammen til ét spisested i hver by.

Desuden har man lukket  A Hereford Beefstudio på Torvet i Herning.

Tilbage står 14 restauranter og en kvægfarm i Australien, hvor man har 1.000 herefordkvæg gående for at være »tæt på råvarerne«, som Lars Damgaard bemærker.

I Australien driver man ligeledes en restaurant i Adelaide, og den del af forretningen har udviklet sig så positivt, at det ikke er utænkeligt, at der skal investeres yderligere down under.

"Vi har den glædelige situation, at nogen synes, at det er interessant, det vi laver i Australien. Det kunne godt tænkes, at der skal ske noget derude, men det kommer senere, hvis det er," siger Lars Damgaard.

Klar til at investere

Også på det danske marked sker der noget. Kæden åbnede i 2014 en franchisedrevet afdeling på Mols, mens man altså lagde to Hereford-restauranter sammen med to afdelinger af øl- og spisekæden Bryggeriet, som man også ejer.

Lars Damgaard ønsker ikke at løfte sløret for investeringsplaner, men noget kommer der formentlig til at ske.

"Vi er klar til at investere i nye tiltag, men jeg vil ikke fortælle mere om det for nærværende," siger Lars Damgaard, der peger på, at selskabet kigger både på det danske marked og i udlandet.

Den første restaurant slog dørene op helt tilbage i 1971, da Aage Damgaard kastede sig over madbranchen med den ambition, at kvaliteten på tallerkenen skulle være bedre og serviceniveauet højere.

Han var broder til Hernings berømte tæppefabrikant Mads Eg Damgaard, der stod bag Egetæpper-koncernen.

I dag er det Aage og Bitten Damgaards fem børn, der driver bøfkæden med 112 ansatte.

A Hereford Beefstouw og Mash løber stærkt i udlandet

Jyske Bone's satser på København

Mere fra FødevareWatch

Hastighed og lokale produkter skal give Gorillas succes på det danske marked

INTERVIEW: Fredag varslede tyske Gorillas sit indtog på markedet for levering af dagligvarer i Danmark. I et interview med FødevareWatch sætter selskabets nordiske chef ord på ambitionerne, som ikke går på at kapre markedsandele – og er mere optaget af "revolutionere forbrugeres traditionelle fødevareindkøb".

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier