FødevareWatch

A Hereford Beefstouw og Mash løber stærkt i udlandet

Velhængte bøffer til fyrstepriser har givet danske bøfkæder vokseværk i udlandet.

Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Det er ikke kun danskerne, som sætter pris på et velhængt og veltilberedt stykke kød, og det får nu flere danske bøfhuse til at satse stort i udlandet.

Begge kæder melder om stigende interesse for luksuskød med et dansk tvist. Den slags kød, som flyves ind fra nøje udvalgte kødfarme i Australien, Uruguay og Nebraska, og ikke just serveres til SU-venlige priser.

"Du kan få en god bøf mange steder, men hos os er ambitionen, at den skal være god hver gang. Og det er svært med kød, fordi alle køer er forskellige. Den udvælgelse, der ligger bag kødet, er nøglen til vores succes," siger Jesper Boelskifte.

Han er direktør i Copenhagen Concepts, som udover Mash-kæden driver restauranterne Le Sommelier og Umami. Selskabet har Martin Lemvig, Peter Trauboth, Stig Bergstrøm, Mikkel Glahn, Erik Gemal og den franske stjernekok Francis Cardenau i ejerkredsen.

Ild til Londons steakhouse-scene

Den kommende restaurantåbning i Hamburg er ikke Mashs første livtag med det udenlandske marked. I efteråret 2012 åbnede bøfkæden en restaurant i den fashionable London-bydel Soho, og det er gået godt.

Den britiske avis The Telegraph skrev i fjor, at Mash har "sat ild til Londons steakhouse-scene," og den danske bøfkæde tog desuden prisen som den engelske hovedstads bedste restaurant ved ”London Lifestyle Awards.”

Herhjemme har Mash restauranter i København, Københavns Lufthavn, Aarhus og Charlottenlund, og til august skal så også tyskerne sætte tænderne i kædens luksusbøffer.

Den nye restaurant i Hamburg er en stor satsning, ifølge Jesper Boelskifte, men også en satsning med potentiale.

"Vi har brugt to år på at undersøge det tyske marked og fundet en fantastisk placering på Grosser Elbstrasse. Og jeg er overbevist om, at Hamburg ikke bliver den eneste tyske by, vi åbner i," siger han og tilføjer, udlandsplanerne rækker udover Tyskland.

"Vi har fokus på mange øvrige markeder, og jeg er allerede nu i forhandlinger om projekter, der skal realiseres i 2016 og 2017. Vi vil f.eks. meget gerne til Sverige, hvis muligheden byder sig," siger Jesper Boelskifte.

Hos konkurrenten A Hereford Beefstouw, der har 11 restauranter herhjemme og én i Australien, Sverige og Grønland, pønser man også på at klippe røde snore i 2015.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier