Den schweiziske fødevarekoncern Nestlé har ikke haft held med sit forsøg på at varemærkebeskytte den specielle form på sine populære chokoladebarer af mærket KitKat.
Det skriver den britiske avis The Guardian.
En sag fra 2010, hvor Nestlé vil varemærkebeskytte den velkendte form på KitKat-chokoladen, er blevet afvist af Generaladvokaten for Den Europæiske Unions Domstol, som mener, at det ville være i strid med europæiske regler, skriver avisen.
Domstolen har endnu ikke afgivet en officiel dom i sagen, men man følger i langt de fleste tilfælde generaladvokatens anbefalinger.
Dermed er døren åbnet for at andre producenter kan begynde at lave chokoladebarer med den samme form som KitKat og sende dem i handlen i Europa.
Langvarig tvist
Den nu afsluttede sag bunder i en længerevarende tvist mellem Nestlé og Cadbury – en britisk-baseret producent ejet af amerikanske Mondelez International.
I 2013 forsøgte Cadbury at gøre den lilla farve, selskabet bruger til sine chokoladebarer, varemærkebeskyttet på det britiske marked. Men det lykkedes for Nestlé at blokere den manøvre.
Nestlé selv havde altså forsøgt at få juridisk beskyttelse for formen på sine chokoladebarer, men også her uden held. En lignende sag udspillede sig i Storbritannien i 2013, hvor Cadbury havde held med at bremse Nestlés forsøg på at gøre formen på KitKat til et registreret varemærke.
Internationale storaktører fortsætter deres chokolade-krig
Nestlé vil fjerne kunstige farvestoffer i USA
Nestlés finansdirektør forlader posten