FødevareWatch

Danmark er klods om benet i HKScan

Den store finske slagterikoncern har skåret forretningen til, og mens det går fremad i både Finland og Sverige, så halter det stadig for den del af virksomheden, der har hjemme i Danmark.

Foto: HKScan/PR

Finske HKScan fortsætter med at opnå positive resultater i den turnaround-proces, som slagterikoncernen har været i gang med på det seneste.

I det netop aflagte regnskab for første kvartal lykkedes det samlet at øge omsætningen en lille smule til 466 mio. euro, og resultatet før skat er gået en del frem fra sidste års minus på 16,1 mio. euro. I årets første kvartal lander HKScan en bundlinje på minus 3,1 mio. euro. Ebit-resultatet var ligeledes reduceret til et minus på 0,8 mio. euro mod minus på 17,5 mio. euro.

"HKScans turnaround-performance kom hen mod slutningen af sidste år, og den fortsatte i første kvartal af 2015. Tendensen var synlig i alle hjemmemarkeder undtagen Danmark. Både gruppens EBIT og cash flow blev klart forbedret i forhold til det foregående år, selv om de stadig er svagt negative. Vores forbedrede økonomiske resultater er drevet af Finland og Sverige, mens resultaterne i de baltiske lande forblev flade. Danmark fortsatte med at udgøre et tab," udtaler Hannu Kottonnen, HKScans adm. direktør i en regnskabsmeddelelse.

Virksomhedens eget finske hjemmemarked har været præget af hård priskonkurrence, men med udgangspunkt i den operationelle restrukturering har man oplevet forbedringer i forhold til første kvartal i 2014.

I Sverige er også i klar bedring, og et nyt produktionssetup har på denne side af nytår leveret gode resultater, oplyser slagterikoncernen.

I Danmark er man på kyllingeslagterierne ramt af udfordringer på salget, der ikke leverer som ønsket, og særligt er det eksportdelen, som skuffer. Derudover er man stadig ved at komme sig ovenpå den brand, som hærgede slagteriet i Vinderup i 2012, og man har stadig ikke set effekten af de omstrukturereringer, som betyder at man centraliserer de danske slagtninger på slagteriet i Vinderup.

HKScan øger bundlinjen med næsten 500 pct

Danmark mistede svineeksport for 1,5 mia

HKScan hopper med på convenience-vognen

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier