FødevareWatch

McDonalds lider under svigtende salg

Den amerikanske fastfoodgigant McDonalds har færre kunder i restauranterne, hvilket har ført til en tilbagegang i salget og indtjeningen.

Foto: Nam Y. Huh/AP

I de tre første måneder af 2015 faldt salget med hele 11 pct. til 5958,9 mio. dollar. Der spiller dog en del valutamodvind ind i billedet, så eksklusive den del var der tale om et fald på 1 pct.

Omsætningsfaldet var dog ventet, og resultaterne er helt på linje med de forventninger, som de analytikere, der følger fastfoodkæden, havde regnet med. Det skriver Bloomberg News.

På bundlinjen lyder resultat efter de første tre måneder af året på et overskud på 811,5 mio. dollar, hvilket er en tilbagegang på hele 33 pct. i forhold til første kvartal af 2014. Renset for valutakurspåvirkninger er der tale om en tilbagegang på 26 pct.

Renset for hensættelser lyder McDonalds' resultat per aktie på 1,01 dollar, hvilket er 0,05 dollar under det, som aktieanalytikere adspurgt af Bloomberg News havde forventet.

"Vi er ved at udvikle en turnaround-plan, der skal forbedre vores resultater og sikre varig, profitabel vækst," siger Steve Easterbrook, der er administrerende direktør i McDonalds, i en kommentar til regnskabet ifølge Bloomberg News.

I den sammenhæng siger topchefen, at han ser frem til at dele detaljerne i den plan, som McDonalds vil løfte sløret for 4. maj.

Analyse: Krampetrækninger fra fastfoodkæmperne

Er Coca-Colas store sugerør ved at stoppe til?

Amerikansk burgerkæde på vej til Danmark

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier