FødevareWatch

Smagen af USA

For 60 år siden åbnede Ray Kroc sin første McDonald’s-restaurant. Siden er burgerkæden blevet et af verdens stærkeste symboler på globalisering, amerikanisering og kapitalisme. Den har endog sit eget hamburgeruniversitet.

Foto: Nam Y. Huh/AP

Koncept: Allerede i 1961 havde McDonald’s strikse standarder for sin service og åbnede Hamburger University i Illinois, McDonald's Center of Training Excellence, som burgerkæden selv formulerer det. Uddannelsesinstitutionen har gennem 54 år undervist i McDonald’s-etikette. Konceptet i burgerkædens køkken er som en nyslebet kniv: En ansat har én fastdefineret rolle, som denne udfører med militær disciplin og en fabriksarbejders tempo. Procedurer ved kassen, eksempelvis – punkt 1: øjenkontakt og hilsen, punkt 2: modtage bestilling, punkt 6: aflevere bakke og ønske god dag.

McDonald’s er kendt for sit belønnings- og rangsystem. Nyansatte får et blankt navneskilt med klistermærkenavn, mens managere får indgraveret navn i skilt og derudover kan optjene adskillige guldhatte til skilt.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier