Ingrediensfirmaer vil vokse i Japan

Der er gode muligheder for danske ingrediensfirmaer på det japanske marked. Arla Food Ingredients forventer at vokse i Japan de kommende år.
Foto: Colourbox/Arkiv
Foto: Colourbox/Arkiv

Der et stort potentiale for danske ingrediensfirmaer i Japan, hvor forbrugerne sætter pris på og kvalitet.

Børsen skriver, at blandt andre Arla Food Ingredients, Palsgaard og Essentia Protein Solutions ser gode muligheder på markedet til trods for, at den økonomiske vækst er beskeden.

”I forvejen ligger vi ganske godt på japanske marked med pænt stor afsætning af ingredienser, dvs. proteiner til fødevareindustrien,” siger Henrik Andersen, direktør i Arla Food Ingredients, til avisen.

”Men vi øjner nye, store muligheder i den aldrende befolkningsgruppe, der er ekstremt bevidst om at holde sig i form og den helt rigtige ernæring,” siger han.

Arlas ingrediensafdeling har været på det japanske marked siden 1986 og omsætter årligt for 100 mio. kr., hvilket svarer til omkring fem til seks pct. af virksomhedens samlede omsætning.

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) er for tiden i Japan, hvor han leder en dansk handelsdelegation med deltagelse af blandt andre DI Fødevarer. Målet er at forhandle en ny eksportaftale i hus, så det bliver lettere for danske fødevarer at blive godkendt på markedet.

Japan tæt på at genåbne for dansk oksekød

Asiater køber mere dansk økologi

Ny portal skal sælge danske luksusvarer i Japan

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter