Der et stort potentiale for danske ingrediensfirmaer i Japan, hvor forbrugerne sætter pris på og kvalitet.
Børsen skriver, at blandt andre Arla Food Ingredients, Palsgaard og Essentia Protein Solutions ser gode muligheder på markedet til trods for, at den økonomiske vækst er beskeden.
”I forvejen ligger vi ganske godt på japanske marked med pænt stor afsætning af ingredienser, dvs. proteiner til fødevareindustrien,” siger Henrik Andersen, direktør i Arla Food Ingredients, til avisen.
”Men vi øjner nye, store muligheder i den aldrende befolkningsgruppe, der er ekstremt bevidst om at holde sig i form og den helt rigtige ernæring,” siger han.
Arlas ingrediensafdeling har været på det japanske marked siden 1986 og omsætter årligt for 100 mio. kr., hvilket svarer til omkring fem til seks pct. af virksomhedens samlede omsætning.
Fødevareminister Dan Jørgensen (S) er for tiden i Japan, hvor han leder en dansk handelsdelegation med deltagelse af blandt andre DI Fødevarer. Målet er at forhandle en ny eksportaftale i hus, så det bliver lettere for danske fødevarer at blive godkendt på markedet.
Japan tæt på at genåbne for dansk oksekød
Asiater køber mere dansk økologi
Ny portal skal sælge danske luksusvarer i Japan