FødevareWatch

Friland belønner leverandører

Friland mangler økologisk oksekød i sommermånederne og hæver derfor tillægget til leverandørerne for at motivere dem til at sende kreaturer til slagtning forår og sommer.

-

Udbuddet af økologisk oksekød er generelt højere efterår og vinter, hvor dyrene er opstaldet i forhold til sommermånederne, hvor de er på græs.

Friland, Danish Crowns økologiske datterselskab, savner derfor økokød til kunderne i de varme måneder.

Derfor har selskabet i den senere tid forsøgt at motivere leverandørerne til at sende kreaturerne til slagtning tidligere på året ved at hæve afregningen.

”Overordnet er det rigtig positivt, at vi oplever så stor efterspørgsel efter økologisk kød, at vi i perioder har svært ved at levere de krævede mængder. Omvendt forventer kunder og forbrugere selvfølgelig, at vi er i stand til at levere den mængde kød, der efterspørges, og derfor arbejder vi på at gøre det mere attraktivt at sende dyr til slagtning også i de perioder, hvor de går ude. Det gør vi blandt andet ved at hæve tillægget i perioder, hvor vi mangler dyr, og det gør sig gældende nu,” siger direktør i Friland A/S, Henrik Biilmann i en pressemeddelelse.

Ifølge friland.dk blev markedstillægget på økologiske køer således hævet i uge 3, sænket i uge 5, hævet i uge 7 og i uge 10 til 3,5 kr. Frilands afregningssystem bygger på tillæg, som gives oveni den konventionelle notering fra Danish Crown.

Også på økologisk svinekød har Friland jævnligt hævet afregningen til leverandørerne, og så sent som i sidste uge gjorde Arla det samme til sine økologiske mælkebønder.

Salg af dansk økosvin i solid vækst

Slut med dyre øko-udskæringer fra Friland

Priskrig kan ramme øko-landmænd og fødevareproducenter

Mere fra FødevareWatch

Coop rykker rundt i direktørtruppen

Med afsæt i den nye strategi bliver der rykket rundt på stolene i koncernledelsen i Coop. I front for Superbrugsen vender en gammel kending tilbage og i Irma får man også ny kædedirektør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier