FødevareWatch

Slut med dyre øko-udskæringer fra Friland

Økologisk kød er populært i de danske jule- og nytårsmenuer, og hos Friland melder man om udsolgt på en række af de bedste udskæringer.

Foto: Claus Haagensen

Kort før den store gaveaften kan Friland melde om udsolgt af en række gode og dyre udskæringer fra frilandskvæg, økologisk kvæg og kalve, og dermed skal man ind i 2015, før det igen er muligt at skaffe kødet hjem, skriver Danish Crown i en meddelelse.

Efterspørgslen efter de gode udskæringer er i løbet af de seneste to år steget markant og salget af udskæringer som mørbrad, entrecote og filet steget med 56 procent, skriver Danish Crown.

"Vi har haft rigtig travlt med at få slagtet kvæg nok og få kødet solgt til kunderne, men vi må også konstatere, at der stort set er udsolgt af de bedste udskæringer. Det gælder både salget af kød fra frilandskvæg, økologisk kvæg og kalve," udtaler direktør i Friland, Henrik Biilmann.

Ifølge slagterikoncernen understreger efterspørgslen og salget en meget trend i Danmark, der viser, at flere og flere forbrugere vægter dyrevelfærd højt, når der skal købes kød til højtiderne.

"Når vi kigger på svinekød, har vi oplevet en markant stigning i salget af økologisk flæskesteg, og det er fuldstændig det samme, der gør sig gældende med salget af økologisk oksekød til nytårsaften. Vi er selvfølgelig meget glade for den øgede efterspørgsel, og derfor arbejder vi også hårdt på at følge med, så hverken vores kunder eller forbrugere oplever, at vi ikke kan levere," siger Henrik Biilmann i meddelelsen.

Kål er vejen til økologisk målsætning

Friland leverer rekordomsætning

Danskerne har voksende appetit på økologisk kød

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier