Den store amerikanske Mondelez-koncern har udpeget en ny chef for den danske afdeling.
AF MARTIN HAVTORN PETERSEN & JØRGEN RUDBECK
Jesper Hvid-Hansen er fra og med i dag ny administrerende direktør for Mondelez International Danmark.
Han efterfølger den hidtidige danske direktør Sara Nordsten Ahnve, der skifter til en stilling på nordisk plan inden for Mondelez.
Jesper Hvid-Hansen begyndte sin karriere hos Mondelēz International i 2003 (i det tidligere Kraft Foods). Han har haft forskellige ledende stillinger i virksomheden, herunder landechef for forretningsenheden "Away From Home" i både Norge og Danmark samt kundedirektør for Mondelez Danmark.
I sin nye stilling skal Jesper Hvid-Hansen have ansvaret for varemærker som Marabou, V6, Stimorol, Gevalia, Philadelphia, Oreo, Tuc, Halls og Daim på det danske marked.
"Jeg ser frem til at prøve kræfter med min nye rolle, og jeg mener, at jeg med min baggrund og min erfaring er rustet til at løfte Mondelez' danske forretning op på et nyt niveau," udtaler Jesper Hvid-Hansen, der oprindeligt er uddannet økonom fra Aarhus Universitet i 1990.
I Danmark beskæftiger Mondelez omkring 160 medarbejdere ud af kontoret i Albertslund.
Mondelez International har haft gang i en større omstrukturering af sin forretning i de senere år, og det kan – sammen med negative valutaforhold – ses på selskabets årsregnskab for 2014. som blev offentliggjort i sidste uge.
Koncernens omsætning for 2014 faldt med 3 pct. til 34,24 mia. dollars fra 35,30 mia. dollars i 2013, og endnu værre ser det ud med indtjeningen. Driftsresultatet daler med 18,4 pct. fra 3,97 mia. dollars til 3,24 mia. dollars, mens bundlinjen dykker med hele 44,2 pct. fra 3,92 mia. dollars til 2,18 mia. dollars.
Det pressede resultat skyldes i høj grad omstruktureringen, hvor man har investeret store summer i sit globale produktionsapparat med en række fabriksåbninger og moderniseringer af eksisterende faciliteter.
Den ambitiøse omstruktureringsplan skal efter planen spare koncernen 3 mia. dollars i 2017.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.